Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen tung trafik på Ostlänken

Publicerat tisdag 26 februari 2002 kl 13.00
Tung godstrafik kommer inte att trafikera den tänkta höghastighetsbanan Ostlänken, alltså den planerade järnvägen mellan Södertälje och Norrköping via Nyköping.
Enligt Anders Lundberg, som är vd för Ostlänken AB och som ska utreda möjligheterna för den nya järnvägen, så passar tung godstrafik inte på höghastighetsbanor. Anders Lundberg säger att det idag finns det två sorters godstrafik på de svenska järnvägarna. Dels så kallade vagnslasttåg som kör tungt gods åt framförallt skogs och stålindustrin. Den trafiken kommer överhuvudtaget inte kunna att gå på den tänkta höghastighetsbanan genom östra Sörmland pågrund av att banan är mycket brantare än dagens järnväg. Den andra sortens godstrafik är såkallad combitrafik med lättare gods. Den trafiken kan gå på den nya järnvägen men det är inte helt klart att den kommer att göra. Om det blir så så kommer inte den trafiken att trafikera järnvägen under dagtid. Idag finns tre alternativ för hur höghastighetsbanan är tänkt att gå. I ett alternativ är den gamla järnvägen borttagen helt, i det andra alternativet finns hela den gamla banan kvar och i det tredje finns den gamla endast kvar från Nyköping och söderut.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.