Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ostlänksstationen i stan?

Publicerat onsdag 27 februari 2002 kl 07.41
Så många stopp som möjligt och stationen i centrala Nyköping. Det vill Nyköpings pendlarförening, som numera heter Ostkanten, ha om Ostlänken byggs. Ikväll presenterar Nyköpings kommun de aktuella alternativen till bansträckning och stationslägen i kommunen.
Så korta restider som möjligt är viktigt för pendlarna, enligt pendlarföreningen, och station ute på Skavsta är inget som pendlarna är betjänta av. Men frågan är hur pendlarna gynnas av de andra alternativ som läggs fram av kommunens utredare ikväll. Alternativ A, med huvudbanan ute vid Skavsta och ytterligare ett spår via Nyköping, ger enligt förslaget sammanlagt 66 tågstopp per dygn vid Nyköpings central. Men byggs istället alternativ B, med huvudbanan genom Nyköping och stickspår till Skavsta, blir det enligt förslaget nästan dubbelt så många, eller 128 tågstopp per dygn vid Nyköpings central. Och antalet tågstopp är viktigt menar pendlarföreningen. - Vi måste ha det bästa möjliga pendlaralternativet. Det är den enda möjligheten, om inte kommunen ska hamna ännu mer på efterkälken, säger Marcus Söderström, pendlarföreningens ordförande.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.