Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gnesta

Satsning ska förbättra killars betyg

Publicerat måndag 29 augusti 2011 kl 05.15
"Kan vi så ett frö har vi kommit långt"
(1:49 min)
1 av 2
Åttondeklassaren Henni Ratilainen Bergquist, som vill plugga teater, bryr sig mer om betygen än sin klasskompis Alfons Davidsson, som vill jobba inom lantbruk. Foto: Petra Levinson/P4 Sörmland.
2 av 2
Patrik Göransson, högstadielärare på Frejaskolan. Foto: Petra Levinson.

Frejaskolan i Gnesta gör en satsning för att höja högstadiekillarnas betyg. Men det handlar inte om att styra fler resurser till killar, utan om att försöka bryta könsrollsmönster. Forskning visar att tjejer och killar har olika förväntningar på sig i skolan.

– Jag satsar på att få höga betyg så att jag kan komma in på det gymnasium jag vill, säger Henni Ratilainen, som går i åttan på Frejaskolan.

Alfons Davidsson går också i åttan.

– Jag går bara för att ha kul. Får jag G är jag nöjd. Killarna har inte lika hög press som jag uppfattar det. Det är inte lika många killar som pluggar så mycket som vissa tjejer i klassen gör.

Skillnaderna mellan flickors och pojkars betyg syns i alla kommuner i länet och i hela landet.

Men i Gnesta är glappet mellan flickor och pojkar särskilt stort. Enligt Skolverkets senaste statistik från våren 2010 hade pojkarna i nian ett meritvärde på 184, lägre än rikssnittet för pojkar, medan flickorna hade ett meritvärde på 237, betydligt högre än flickors snitt i landet.

Och betygsskillnaderna får konsekvenser. Pojkarna som går ut nian kommer till exempel inte in på sitt förstahandsval till gymnasiet lika ofta som flickor, enligt Julia Käll, studievägledare på Frejaskolan. 

Delegationen för jämställdhet i skolan, som tillsatts av regeringen, har gjort en utredning om betygsskillnaderna mellan flickor och pojkar. Lösningen, enligt delegationen, är inte att ge mer resurser till pojkar. Pojkarna får redan mer uppmärksamhet än flickorna i klassrummet och även mer stödresurser. Istället handlar det om att förändra normer bland flickor och pojkar.

– Killar spelar coola och är ute på kvällarna, säger åttondeklassaren Angelina Carlsson Löfstrand.

Nu ska Frejaskolan intensifiera arbetet med att diskutera könsroller och normer med eleverna. Personalen har bland annat fått utbildning i Machofabriken, ett paket med filmer och övningar där eleverna får diskutera mansrollen, berättar Patrik Göransson, samhällslärare på Frejaskolan i Gnesta.

– Någonstans ingår det i mansrollen att vara tuff och cool. Plugga är töntigt, det är tjejer som läser böcker. Det är inte 15-åringarnas fel att de spelar den här rollen, men om vi kan få dem att se att de kan göra ett annat val och så ett frö har vi kommit långt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".