Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sörmland

Krav på åtgärder mot kalla bussar

Uppdaterat tisdag 18 oktober 2011 kl 16.24
Publicerat tisdag 18 oktober 2011 kl 07.12
"Man blir stel som en pinne"
(3:29 min)
Bussarna har varit för kalla de senaste vintrarna och nu överväger Arbetsmiljöverket åtgärder. Foto: Fredrik Blomberg/Sveriges Radio.

Det är för kallt för busschaufförerna på vintern när de börjar sitt pass. Det anser Arbetsmiljöverket som ställt krav på bussbolag i Sörmland och Östergötland att göra något åt problemen.

– Det är rätt så jobbigt. Man bli stel som en pinne och hänger inte med alls, säger Eskilstunabon Ronny Törnstrand, som har jobbat som busschaaufför i över 30 år.

När busschaufförerna börjar sitt pass och startar bussen ska det vara minst fem grader plus på förarplats om det är ner till minus 20 grader ute, enligt lag. Men så är det inte alltid.

Kalla bussar har länge varit ett problem och påverkar trafiksäkerheten, enligt Arbetsmiljöverket där Johan Borgenvall är inspektör.

– Nedsatt omdöme pratar man om. Man är inte lika uppmärksam och vaken. Det finns riker att jobba i kalla miljöer.

Busschauffören Ronny Törnstrand håller med om att en för kall buss påverkar trafiksäkerheten.

– Ja, det är klart att det gör det. Det har existerat i evigheter. Jag har jobbat i över 30 år. Det är inget nytt som kommit nu. Man kan sätta högre fart på rampen och sätta in mer fläktar som värmer upp lite. Sedan kan man ju dela ut hopprep så att vi kan hoppa oss varma, säger han skämtsamt.

Arbetsmiljöverket har tidigare gjort undersökningar i bussdepåer på vintrarna och kommer göra så även kommande vinter. Bussbranschen är medveten om problemen och jobbar med att förbättra de system som finns för att hålla bussarna någorlunda varma nattetid, men fortfarande är det ett problem, menar Arbetsmiljöverket.

Bussbolagen måste nu tala om hur de jobbar föreyggande så att bussförarna har rätt temperatur. Annars tvingas de få betala ett vite på 10 000 kronor.

Panjshiri Shiraga är busschaufför och upplever också att det är för kallt när han jobbar på vintern.

– Det påverkar jättemycket, men de gör kontroller på morgonen och är det för kallt får vi inte åka, säger han.

Anders Kalström som är platschef vid Veolia transport kommenterar de kalla bussarna så här:

– Vi får nu nya bussar och man bygger om två av tre ramper. Vintern kommer nog att bli bättre än förra året. Vi har också extra personal under vintern som kontrollerar ramperna för att vi ska säkerställa detta. Det är fjärrvärmeledningar som matas fram till bussarna och som cirkulerar i bussarna.

Veolia får totalt 47 nya bussar från och med 11 december enligt ett nytt avtal efter en upphandling. Men företaget har börjat köra en del av de bussarna redan nu. Det kommer innebära att snittåldern för bussarna blir 2,5 år när alla bussar tagits i drift, säger Anders Kalström, som nämner att snittlådern idag ligger på 6-7 år.

Velolia kommer fortsättningsvis ha bemanning nattetid vid bussdepån så att företaget kan leva upp till reglerna för temperaturen för chaufförerna.

Veolia fick förra året påstötningar från Arbetsmiljöverket, men har inte fått det i år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".