Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Eskilstuna

Pressade förhållanden för kafépersonal

Publicerat tisdag 1 november 2011 kl 11.24
"Vi har våra nyckeltal"
(1:31 min)
1 av 2
Personalen på Espresso House vittnar om tuffa arbetsförhållanden. Foto: Fredrik Blomberg/Sveriges Radio.
2 av 2

De anställda på kaffekedjan Espresso House, som bland annat finns i Eskilstuna, jobbar under mycket stressade förhållanden.

Personalen är för få och får 15 minuters lunchrast. Det säger flera anställda som P4 Kristianstad pratat med. Samtidigt kontrollerar kaffekedjan personalen med flera olika metoder.

– Alltså man går och väntar på dem hela tiden. Sedan när de har gått är alla slutkörda så det är skönt om de kommer i början av månaden. Men de kommer nästan alltid vecka tre eller fyra. En månad kom de precis i slutet och det var fruktansvärt de två veckorna där i mitten. Alla gick på tå och var så här: snart kommer de snart kommer de, det måste vara skinande rent, säger Clara, som jobbar på ett Espresso House i södra Sverige.

Det är Gästens Väg som Clara beskriver. En av tre oannonserade kontroller som personalen på Espresso House får räkna med. En gång i månaden poängsätts bland annat städning, klädsel, kaffe och bemötande. Poängen rapporteras vidare till högre nivå och tillsägelser delas ut.

För de bästa resultaten finns priser att hämta. Personalen kan dessutom få sina väskor kontrollerade efter stölder.

– De här kaférörelserna har man ännu inte satt fingret på ordentligt. Om man gör detta i tid och otid så är det inget kvalitetsarbete som man gör inom företaget utan det är ett sätt att kontrollera arbetstagarna och skapa en rädsla. Just det här att spionera på de anställda tyder på att man har väldigt dålig människosyn, säger Lynn Ljungberg är ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Men ledningen försvarar sina metoder.

– Jag tror att det är viktigt att svenska konsumenter och får en bra behandling. Huvudmålet med Gästens Väg är att hela vårt bolag ska ha fokus på våra gäster säger Espresso House VD Adriano Capoferro.

Underbemanning uppmuntras då arbetsplatscheferna ute på kaféerna kan hämta ut bonus varje månad om personalprocenten hålls nere.

Initiativ och ansvar är Espresso House motto och det anses man ta när man jobbar övertid. Adriano Capoferro kommenterar underbemanningen.

– Som alla andra bolag har vi våra nyckeltal. Nyckeltalen är till för att vi ska ha en viss ekonomisk styrning. Ibland så är det diskussioner om hur schemat ska se ut, men att man uppmuntrar till att utnyttja unga anställda, det känner vi inte igen.

– Det är väldigt ofta vad vi ser mycket ung personal och det är just de ställena som blir på det sättet. Det är lättare för arbetsgivarna att styra och ställa med unga människor. Det verkar så bra till att börja med så blir det tuffare och tuffare krav på de anställda tills de körs slut och sönder säger Lynn Ljungberg, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Clara heter egentligen något annat. P4 har också pratat med ytterligare fem personer som jobbar eller har jobbat på Espresso House och de ger samma bild som den Clara beskriver.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".