Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Drabbade av dataintrång på SJ får ingen information

Publicerat lördag 2 oktober 2004 kl 10.49

Alla som drabbats får inte information om att deras kontokortsnummer kommit på avvägar genom ett dataintrång hos SJ. På fredagen blev det känt att någon kommit över en fil med kontokortsnummer och namn till 7 000 av SJ:s resenärer i Mälardalen. Men vissa banker väljer att inte informera kunderna.

Föreningssparbanken har lagt ett snabblarm för att märka ifall det händer något på kontona. Men de har inte informerat kunderna.

Anledningen är att det här har inträffat tidigare, och att man då rörde upp mer damm än vad man behövde, enligt Kennet Karlsson på Föreningssparbanken.

Över 2000 av de drabbade personerna är kunder hos Föreningssparbanken. Deras konton är inte spärrade, men kunden hålls skadeslös om det skulle hända något. Seb har samma policy som Föreningssparbanken.

Men Nordea och Handelsbanken har valt en annan väg. Runt 2000 kunder har på de bankerna informerats via brev och fått sina kort utbytta.

Anledningen är, enligt Christina Norwell på Nordea, att man minimera riskerna, och att kunderna kan känna trygghet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".