Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyköping

Nyköping tveksamt till finansiering av Citybanan

Publicerat måndag 16 april 2012 kl 09.19
Nyköpings tågstation. Ostlänken ska påbörjas, enligt nuvarande planer 2020, men sträckan mellan Norrköping, via Nyköping och upp mot Järna planeras till 2027. Foto: Sara Samuelsson/Sveriges Radio.

Nyköpings kommun hotar att hoppa av finansieringen av Citybanan i Stockholm. Anledningen är att den planerade snabbjärnvägen Ostlänken skjuts på framtiden vilket gör att kommunalrådet Urban Granström (S) ifrågasätter om det är trovärdigt att då vara med och finansiera Citybanan som tillsammans med Ostlänken ska förbättra tågkapaciteten i regionen.

Ostlänken ska påbörjas, enligt nuvarande planer 2020, men sträckan mellan Norrköping, via Nyköping och upp mot Järna planeras till 2027.

Enligt tidigare uppgifter ska landstinget och kommunerna i Sörmland betala 598 milj kronor för Citybanan. Totalt får staten två miljarder från kommuner och landsting i fem län.

Citybanan började byggas 2009 och ska tas i bruk 2017. Den har då kostat 16 miljarder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".