Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Nyköping

Ryanair gav sig till sist - betalade 36 000

Publicerat fredag 24 augusti 2012 kl 13.49
Konsumentombudsmannen tolkar Ryanairs beslut som att företaget ville undvika prejudikat i Högsta domstolen. Foto:Peter Morrison/Scanpix

En segsliten tvist mellan flygbolaget Ryanair och ett par som flög från Skavsta har sex år senare nu resulterat i att flygbolaget viker ner sig. Ryanair betalar nu ut sammanlagt 36 000 kronor till paret som blev strandsatt i Bryssel och fick bekosta hemresan själva.

Konsumentombudsmannen som drivit ärendet vann i Nyköpings tingsrätt, men Svea hovrätt gick helt på Ryanairs linje och menade att paret inte hade rätt till ersättning från flygbolaget.

För två år sedan meddelade Högsta domstolen att den skulle ta upp fallet och då hade Ryanair hunnit gå med på att betala 15 000 kronor. Men konsumentombudsmannen vill ändå ha ett så kallat prejudikat. Nu nu har Ryanair istället alltså betalat ut 36 000 kronor till paret från Linköping.

– De är rädda att vi skulle få rätt. Att Ryanair vinner i hovrätten och sedan helt plötsligt lägger ner i HD är jättekonstigt. Då är de rädda att det ska bli en prejudicerande dom. Det är som att springa ett maraton och ge upp 200 meter från målet, säger Daniel Karfs, jurist vid KO till TT.

Nu kommer HD med högsta sannolikhet att avskriva målet sedan Ryanair betalat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".