Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sörmland

Sörmland ska marknadsföras som slottslän

Publicerat tisdag 18 juni 2013 kl 16.35
"Alla jobbar med samma målbild"
(1:03 min)
Foto: Hampus Andersson / Sveriges Radio

Sörmland blir en av landets femton besöksdestinationer. Länet ska marknadsföras för sina många slott och herrgårdar.

Nu ska Sörmlands kommuner och företag bli bättre på att samarbeta och tjäna mer pengar på turismen.

Det är företaget Visit Sweden som sköter den utomländska marknadsföringen av Sverige som turistland, och nu satsar de på Sörmland som en av 15 speciella besöksdestinationer.

- Det första vi vill ha är en ökad entusiasm, säger Magnus Nilsson jobbar på Regionförbundet Sörmland och ansvarar för utveckling av besöksnäringen.

I och med satsningen på att få utländska turister hoppas man också att kommungränserna kan suddas ut när det gäller samarbeten kring turistfrågor.

- Får vi gäster som sprider vårat budskap tror jag att det kommer att ge ännu mer nästa år, säger Clas Söderberg som driver Strand Golf Restaurang och Hotell, och är en del av projektet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".