Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

NTF kritisk till däckkrav när kommun och landsting handlar upp färdtjänst

Publicerat onsdag 19 juni 2013 kl 14.38
"Märkligt att man inte ställer högre krav
(1:45 min)
Varken Tuwa eller polisen har några invändnignar mot däcken på den krockade Tuwa-bilen. Foto: Andreas Hedfors P4 Sörmland Sveriges Radio

Tuwa Specialtransport och polisen har inget att invända om däcken på den Tuwa-bil som körde av vägen förra veckan, men NTF tycker att kraven borde vara högre när färdtjänst och sjuktransport upphandlas.

– Om jag skulle som privatperson köra med sådana här däck då är det lite dumt, men när man gör det i upphandlad transport och dessutom tar betalt och kör andra människor, då tycker jag att det är hemskt dåligt, säger Lars Nordkvist är regionansvarig på NTF.

Trafiksäkerhetsfrämjandet NTF tycker att landstinget och kommunerna borde skärpa kraven på upphandlade transporter, så att företag som kör äldre, sjuka och barn måste uppvisa högre standard än lagens minimikrav. Det efter att en bil från Tuwa Specialtransport AB, som körde av vägen för en vecka sen, visat sig vara utrustad med slitna vinterdäck.

Skåneföretaget Tuwa specialtransport kör sjuktransporter och färdtjänst för 74 miljoner kronor varje år i Sörmland. Företaget säger att de accepterar däcken på den krockade bilen, och inte heller polisen har haft några invändningar.

Tills vidare nöjd med lagens minimikrav är också en av de ansvariga politikerna, socialdemokraten Christina Södling som sitter i landstingets nämnd för habilitering och utbildning.

– Transportörerna ska följa det avtal vi skrivit med dem självklart och det har vi en avtalsgrupp som kontrollerar att de gör, säger Christina Södling.

Tycker du att det är tillräckliga krav?

– Det är de kraven vi har i dag, vad vi ska ha i framtiden får vi diskutera.

Men vad tycker du själv?

– Det är bra att man följer lagen, om det finns rekommendationer och annan kunskap om att vi borde göra något annat är det något vi får ta med oss till kommande avtal.

Lars Nordkvist på trafiksäkerhetsfrämjandet NTF säger att han själv inte åker i bilar med sämre däck.

– Det skulle aldrig förekomma i min värld att göra det, och jag tycker det är mycket myket märkligt att när de upphandlar transporter de inte ställer högre krav på det här. Får vi se fler olyckor kommer det säkert större krav men jag hoppas ju att det inte ska behövas olyckor, säger Lars Nordkvist.

Transportstyrelsens rekommendation är att man kör med sommardäck på sommaren, och mönsterdjup på minst 3 millimeter.

Andreas Hedfors

andreas.hedfors@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".