Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regionaltågen blir långsammare med nytt förslag

Publicerat lördag 29 juni 2013 kl 07.30
Restiden stora bekymret
(2:00 min)
Väntetiderna på perrongerna kan bli upp till 20 minuter enligt det nya förslaget. Foto: Fredrik Blomberg/Sveriges Radio.

Regionaltågen i Mälardalen kommer att ta längre tid nästa år, enligt det förslag till ny tidtabell som Trafikverket lade fram igår.

Det blir fler så kallade förbigångar, säger Göran Gullbrand, projektledare på Mälardalstrafik AB.

 – Idag har vi ett antal tåg som står för förbigångar, men i det här förslaget ser vi att de flesta tåg som ingår i Sörmlandspilen drabbas  av den här trängseln, med restidsförlängningar på mellan 10 och 30 minuter, säger Göran Gullbrand.

Inte färre tåg, men de kommer att ta längre tid på sig?

 – Nej, i det här utkastet finns det ingen reducering av antalet tåg utan det är just restidslängden som vi ser som det stora bekymret.

Det var igår, fredag, som Trafikverket lade fram sitt förslag till tidtabell från och med december och ett år framåt.
När det blev känt att Gnestapendeln kanske skulle sluta gå och regionaltågen bli färre, satte debatten fart.

Att släppa fram fler snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg – som många tågoperatörer ansökt om – skulle försämra för pendlare och annat i framför allt Gnesta, Vingåker, Katrineholm och Flen.

När förslaget lades fram igår fanns både Gnestapendel och Sörmlandspilen kvar, men med försämringar.
Fyra pendeltåg om dagen från Stockholm föreslås vända redan i Järna, och de flesta regionaltåg kommer att ta längre tid.

Vad tycker du om Trafikverkets förslag till tågplan?

 – Den skapar ju rejäla bekymmer och försämringar för våra resenärer, så vi kommer naturligtvis att vidta så mycket åtgärder som möjligt så att vi får bra tidtabeller i framtiden.

Brukar turbulensen kring förslaget till kommande års tidtabell bli så här?

– Nej, den här situationen är ny för i år. Även om det är trängsel idag, med tåg som får stå och vänta för att släppa förbi snabbare, så är det inte alls som inför 2014. Inte heller Gnestapendeln har haft de bekymren vi ser nu tidigare, säger GÖran Gullbrand på Mälab AB.

Vad tror du kommer att hända nästa år?

– Det vet vi inte och jag vill inte spekulera. Men om antalet tåg är lika många eller ökar, så kommer trängseln naturligtvis att öka.

Trafikverkets förslag till tidtabell skall nu ut på remiss. Alla inblandade skall säga sitt, och de olika tågoperatörerna och beställarna skall förhandla sinsemellan om de bästa lösningarna. 

Bland alla dessa intressenter finns Mälardalsbanan AB, som ägs av landstingen i Sörmland, Stockholm, Örebro, Västmanland, Uppland och  Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. Bolaget skall arbeta för det gemensamma intresset  vad gäller regionaltågstrafiken i regionen. 

I september kommer tidtabellen från och med december att slutgiltigt fastställas.

Clara Tesch
clara.tesch@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".