Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
kalklinbanan

Ny förening vill köpa kalklinbanan

Publicerat måndag 15 juli 2013 kl 11.02
Kenneth Törnfeldt: "Det kommer hända saker fort"
(2:36 min)
1 av 3
Kalklinbanans korgar som konstverk. Personerna på bilden har inte med artikeln att göra. Foto: Hans Andersson/Sveriges Radio.
2 av 3
Nordkalk har nu påbörjat rivningen och tagit ner några av korgarna. Foto: Michael Berwick/Sveriges Radio.
3 av 3
Den fyra mil långa kalklinbanan passerar bland annat Hjälmaresund. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.

Igår bildades en förening som vill köpa och rädda hela den rivningshotade kalklinbanan. Föreningen vill bilda ett stiftelseägt aktiebolag och använda banan främst för turisttrafik, men menar att den också kan användas för att transportera kalk.

Kalklinbanan, som är fyra mil lång och löper från Forsby i Vingåker till Köping, har redan börjat rivas av ägaren Nordkalk. Men den nybildade föreningen tror inte att det är för sent att försöka rädda banan.

– Man har börjat ta ner korgar, men det tar tid. De har haft tekniska problem, tack och lov, säger Eskilstunabon Kenneth Törnfeldt, som är en av medlemmarna i den nybildade föreningen.

Det är inte för sent alltså, tror ni?

– Nej det är inte för sent.

Kent Bauman har utsetts till föreningens ordförande och ikväll kommer föreningens styrelse ha ett möte i Örebro för att lägga upp en strategi.

Tanken är att bilda ett aktiebolag som ägs av en stiftelse, köpa hela banan och använda den för turisttrafik.

– Det gör man uppe på en bana i Skellefteå, i Boliden, säger Kenneth Törnfeldt.

Styrelsen tänker jobba snabbt eftersom rivningen redan är ett faktum.

– Det är bråttom, så det kommer hända saker fort, säger Kenneth Törnfeldt.

Sedan ett decennium tillbaka har den ideella föreningen Kalklinbanans vänner arbetat för att rädda banan, och också fått ett löfte om att en del av banan ska bli kvar. Men det räcker inte, menar den nya föreningen, som vill att hela banan bevaras.

– Det är ett kulturhistoriskt arv, en nutidshistoria som visar hur människor gjort tidigare. Dessutom, som det sades på mötet igår när vi bildade föreningen, det ju finns ett miljöskäl också. Idag körs all kalk som bryts i Forsby på landsväg. Ska man tänka lite mer miljömässigt kan man använda den här banan också i industrisyfte.

Följetongen kalklinbanan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".