Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gnesta

"Gnestapendeln hotas varje år"

Uppdaterat torsdag 24 oktober 2013 kl 09.11
Publicerat torsdag 24 oktober 2013 kl 05.40
"Varje år kanske vi får det här nedläggningshotet"
(1:35 min)
Foto: Andreas Hedfors, Sveriges Radio

Den i somras nedläggningshotade gnestapendeln blir nu ämne för en paneldebatt där bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ska delta.

Det är föreningen Gnestapendeln som i samarbete med bland annat Gnesta och Södertälje kommuner och tidningen Södermanlands Nyheter anordnar debatten i början av november på Elektorn i Gnesta.

– Det är så att lokaltrafiken på spår är faktiskt hotad med de nya prioriteringsreglerna där den långväga trafiken har företräde. Så sådana här nedläggningshot är inget som bara kan komma att drabba Gnesta framöver när man varje år från och med nu ska dela ut tågsträckor till bolag. Det är något man måste debattera. Nu börjar förhandlingar igen i december och så kommer besked i juni så att varje år kommer vi kanske få det här nedläggningshotet om man inte ändrar prioriteringsreglerna så att man låter alla tågbolag får samma dignitet. Där det är spårbrist kommer den kollektiva trafiken att komma i andra hand. Den samhällsekonomiska nyttan är det som väger över och vad är det? Jo, det är det man tjänar pengar på, säger Elisabeth Lundberg Karlsson, sekreterare i Gnestapendeln.

Bakgrunden är det akuta nedläggningshot som pendeltågtrafiken till Gnesta stod inför i somras då Trafikverket offentliggjorde beslut om så kallade tåglägen, och då prioriterade sträckan Göteborg Stockholm före pendeltåget.

All pendeltågstrafik på sträckan Järna via Mölnbo till Gnesta hotades i somras med hänvisning till kapacitetsbrist på Västra stambanan, men i september kom beskedet från Trafikverket att Gnestapendeln räddas.

Enligt arrangörerna riskerar den här frågan att bli årligen återkommande när den årliga utdelningen av tåglägen görs.

 – Det här berör inte bara Gnestapendeln utan lokaltåg i hela landet som riskerar att drabbas med Trafikverkets nya prioriteringar, säger Benny Åberg, ordförande i Gnestapendeln.

Övriga deltagare i paneldebatten blir ordföranden i riksdagens trafikutskott Anders Ygeman (S), Trafikverkets pendeltågsansvarige avdelningsdirektör Einar Schuch, en ännu inte fastställd representant från högsta ledningen i SL samt Åsa Kullgren (S) från Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".