Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny rapport: 2000 jobb skapas med Ostlänken

Uppdaterat tisdag 28 oktober 2014 kl 15.16
Publicerat tisdag 28 oktober 2014 kl 10.23
Tåg rusar fram. Foto:Bertil Ericson/Scanpix

Den planerade höghastighetsbanan Ostlänken och Götalandsbanan kommer att skapa 2000 nya fasta arbetstillfällen i Sörmland. Det visar en rapport som Regionförbundet beställt från konsultföretaget Vectura.

Starkast positiva effekt på tillväxt och jobb kommer Ostlänken att ha på Trosa, Gnesta, Katrineholm och Nyköping.

Antalet som pendlar väntas öka och regioner och platser integreras. Ostlänken kan skapa flexibla arbetsformer som kan innebära mer arbete från hemmet som kan skapa andra relationer än de traditionella.

Detta kan skapa tillväxteffekter när företag får tillgång till en större mängd arbetskraft som potentiellt kan vara intresserad av att jobba hos dem. Individer får tillgång till fler arbetsgivare i en större region. Företagen får samtidigt tillgång till en större kundkrets.

Enligt rapporten är de nordöstra delarna redan idag en del av Stockholmsregionen.

Strängnäs kommun väntas inte påverkas så mycket av Ostlänken eftersom kommunen redan idag är en del av Stockholmsregionen och får ta del av de effekter som järnvägen till Stockholm innebär.

Höghastighetståg får konkurrensfördelar framförallt i form av att regioner kopplas samman snarare än att lokala delar i en redan fungerande region kopplas samman, enligt rapporten.

Antalet arbetstillfällen väntas öka med 2000 i Sörmland. I Trosa väntas antalet arbetstillfällen öka mest, med fem procent. Sedan kommer Gnesta med 4 procent, Katrineholm med 3,8 procent och på tredje plats Nyköping med 2,8. I Flen och Eskilstuna väntas antalet arbetstillfällen öka minst i Sörmland, med 0,7 procent vardera.

Tillväxten i Stockholm kan vara en förklaring till de positiva effekterna för Trosa och Gnesta.

Ostlänken med höghastighetståg är en del av förklaringen till möjligheterna till tillväxt, men näringslivets sammansättning påverkar utvecklingen. I rapporten har man utgått från att sammansättningen med motsvarande andelar med inriktning mot tillverkningsindustri, privat och offentlig sektor och handel skulle vara oförändrad.

Ostlänken kommer också att påverka befolkningstillväxten positivt framförallt i de orter där tillväxten och jobben väntas öka. Folk väntas bosätta sig där förutsättningarna för  arbetspendling är bra. Framförallt väntas Nyköping och Katrineholms befolkning öka, men också Trosas och Eskilstunas även om antalet arbetstillfällen inte gynnas lika mycket i Eskilstuna. 

Tillkomsten av handel väntas öka i de större orterna. 

Efterfrågan på boende i Nyköping väntas öka med cirka 900 bostäder. Det behöver då byggas cirka 90 bostäder om året baserat på effekten av Götalandsbanan, som då är utöver den utveckling som kommunen upplever i övrigt.

Ytterligare uppemot 150 bostäder måste byggas om utvecklingen i Nyköpings ka motsvara den genomsnittliga årliga tillväxttakten i kommunen mellan 1995 och 2013.

Men utvecklingen väntas påverkas av var stationerna byggs i förhållande till var handelsplatser och arbetsområden finns. De beräkningar som görs i rapporten utgår från att stationerna ligger där de gör idag och att det byggs stationer i Vagnhärad och vid Skavsta.

Enligt rapporten beror utvecklingen i Nyköpingsområdet på om det finns stationer både i Nyköping och vid Skavsta.

Enligt rapporten är stationslägena viktiga och påverkar förutsättningarna för samhällsplanering i hela regionen.

Om mellersta delen av Götalandsbanan – sträckan mellan Linköping och Borås – inte färdigställs i samma takt som övrig järnvägsbana så påverkar det Sörmland i mindre utsträckning.

Ostlänken kommer starkare att koppla samman Sörmland med Stockholmsregionen och Östergötland, vilket är två stora marknader. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".