Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Förmiddag

Konsumentvägledaren uppmanar till lugn när vi ingår avtal

Publicerat tisdag 4 november 2014 kl 15.15
Christine Fransholm om hur man hanterar en telefonförsäljare
(12 min)
Christine Fransholm och Laila-Marit Sandberg. Foto: Karl Olsson, Eskilstuna kommun.

Varje dag ingår vi mängder av avtal, när vi handlar, åker buss, äter på restaurang och klipper oss. Vilka rättigheter och skyldigheter har vi som konsumenter?

I dag så pratade konsumentvägledare Christine Fransholm om avtal. Vad är egentligen ett avtal?

Måste man skriva under för att ingå ett avtal och hur ska man egentligen hantera telefonförsäljare?

– Det är viktigt att hålla sig lugn och lyssna när de ringer, förklarar Christine.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".