Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fotbollsbloggen: Citybossen nöjd att ränderna är tillbaka

Publicerat tisdag 25 november 2014 kl 15.57

"Ränderna går aldrig ur", var Eskilstuna Citys slogan i samband med klubbens 100-årsjubileum 2007. Men det gjorde dom fem år senare i samband med uppflyttningen till ettan. Till nästa år är dock ränderna tillbaka i City.

Jag kunde avslöja på twitter i går kväll att City ska spela i sin klassiska blåvitrandiga matchtröja igen. Det bekräftades också på dagens lunchträff med inbjudna sponsorer, där den visades upp av lagets skyttekung Serkan Pektas.

Det var den dåvarande sponsorsäljaren Christer Andersson som förmådde styrelsen att gå med på att byta till vit tröja för att få plats med mer reklam till säsongen 2012. Men det upprörde många Citysupportrar, bland andra Anders Larsson som i mars i år valdes till föreningens nye ordförande.

– Det var inte alls kul. Randigt är så starkt förknippat med City och det är underbart att se den blåvita tröjan igen. Jag tror faktiskt vi kan få tillbaka hundra åskådare på den, säger Larsson och skrattar.

Serkan är också nöjd.

– Jag är ju uppväxt i City och den här kommer att bli snygg när den blir klar med några sponsorloggor och nummer på ryggen. Det är ett nytt tyskt märke som vi inte haft förut, men kläderna känns bra, även overallen, säger Serkan.

Mitt på tröjans framsida finns det just nu en vit ruta.

– Magen är till salu för hugade spekulanter, säger nye sponsorsäljaren Niklas Karlsson.

Niklas tillbringade hela sin aktiva tid i IFK Eskilstuna, där han spelade tio år som mittback i A-laget från ettan ner till trean. Men nu är det "Randigt" som gäller.

– Jag fick en chans att jobba på hemmaplan efter att ha pendlat nio år till ett säljjobb i Stockholm och det finns väldigt mycket positivt i City. Ett A-lag där alla spelare utom en är lokala, en ungdomsverksamhet som blivit certifierad av Svenska Fotbollförbundet som en av endast fyra division två-klubbar och en nystartad ungdomsakademi, säger Niklas.

Eskilstuna Marknadsförings VD Martin Roos pratade också på träffen liksom AIK-tränaren Andreas Alm.

– Mycket av det jag lärde mig i City har jag med mig i AIK. Nu hoppas jag att City blir lika mångkulturellt som AIK. Många spelare med olika kulturell bakgrund är inte alltid lätt att hantera för en tränare, men träffar man rätt ger det bättre fotboll, sa Adde.

Styrelsens marknadsansvarige Stefan Forsberg berättade att framtida målen är ettan 2016 och Superettan 2019.

Även nye tränaren Tony Andersson fanns på plats och presenterade sig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".