Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny lag ska hjälpa konsumenter mot automatisk förlängning av avtal

Publicerat lördag 6 december 2014 kl 08.00
"Ibland kan det stå lite luddigt i avtalet"
(1:05 min)
Kvinna pratar i telefon. Foto: Mikael Andersson/Sveriges Radio.
Foto: Mikael Andersson/Sveriges Radio.

Många konsumenter får en ovälkommen överraskning när gymkort eller avtal för el och mobiltelefoni förlängs automatiskt efter att bindningstiden gått ut.

Men nu skärps lagen. Från och med nästa år måste företagen först kontakta sina kunder.

Problemet med avtal som förlängs mot kundernas vilja har funnits länge. Och det kan bli dyrt. Det säger Kerstin Hjelm-Uddstrand som är konsumentvägledare på Strängnäs kommun.

Hon träffar konsumenter som upptäckt att deras avtal blivit förlängda med ett år eller mer.

– De blir ju förskräckta. De har inte uppfattat att det varit ett sådant avtal och ibland kan det stå lite luddigt i avtalet, säger hon.

Enligt en ny lag från och med den 1 mars nästa år måste företagen skicka ut en påminnelse minst en månad innan avtalet förnyas. Det är en viktig förbättring för konsumenterna, säger Kerstin Hjelm-Uddstrand men hon påminner om det fortfarande gäller att läsa genom avtalen noga.

– Läser man inte villkoren så kan det vara väldigt mycket som är till nackdel för mig som konsument.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".