Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hyresgäster: Bristande information efter moskébranden i Eskilstuna

Uppdaterat tisdag 30 december 2014 kl 08.34
Publicerat tisdag 30 december 2014 kl 05.17
Rezghar Safari: De borde gå ut med mer information om vad man ska göra
(1:44 min)
Rezghar Safari, en av personerna som bor i huset där moskén i Eskilstuna låg. Foto: Ida Lindhagen/Sveriges Radio.
Rezghar Safari är en av de hyresgäster som tvingats lämna sitt hem i Nyfors efter branden. Foto: Ida Lindhagen/Sveriges Radio.

Hyresgäster, som bor i den fastighet där moskén brann i Nyfors i Eskilstuna på juldagen, riktar kritik mot bristande information från hyresvärden Graflunds. 

Just nu pågår sanering efter den kraftiga branden i fastigheten som används som moské. Rezghar Safari bor precis ovanpå den utbrända moskén och hans lägenhet är täckt av sot. Han tycker att informationen från hyresvärden har varit dålig.

Balkonger och väggar är fortfarande täckta av svart sot och i trapphuset luktar det brandrök.

Rezghar Safari låg och sov när det började brinna och när han förstod att det var i moskén precis under hans lägenhet som det brann drog han på sig ett par byxor och sprang ut i trapphuset som var fyllt av tjock svart rök.

Han fick veta av en brandman att röklukten inte var farlig, men att om det fanns sot i lägenheten skulle han inte sova där - det kunde vara skadligt.

Så nu bor han hos sin mamma i väntan på besked från hyresvärden om när och hur lägenheten ska saneras.

På hyresvärdens hemsida fanns till sent på måndagseftermiddagen ingen information om branden och Rezghar Safari tog själv kontakt med fastighetsägaren, men han tycker att det borde vara deras ansvar att informera om vad som händer nu.

– De vet ju exakt vad som har hänt här. De borde ha ringt oss. De borde gå ut mer med information om vad vi ska göra och inte göra. Jag tycker det är dåligt att de inte gjort det, säger han.

Under måndagen fick hyresgästerna skriftlig information i huset om att de kan få hjälp från ett saneringsbolag.

Anders Häggström, VD på Graflunds, som äger fastigheten där det finns ett 50-tal lägenheter, medger att det är rörigt just nu och han håller med om att det är hyresvärdens ansvar att informera hyresgästerna om läget.

– Ja, det är klart att det är, men vad som gäller legalt är kanske inte så klart, men vi värnar om våra hyresgäster och då ska de naturligtvis få den information de behöver så det ligger på oss.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".