Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lyssnartips / Publiknätverket

Länstrafiken Sörmland förbättrar informationen med ny app

Publicerat onsdag 14 januari 2015 kl 14.08
Oskar Jonsson, strategisk chef: Det ska bli lättare att resa
(5:08 min)
Grön buss svänger. Foto: Fredrik Blomberg/Sveriegs Radio
Foto: Fredrik Blomberg/Sveriegs Radio

Nästa år ska bussresenärer i Sörmland via en applikation i mobiltelefonen kunna se när bussen kommer och om den är försenad eller inställd.

– Målet är att resenärerna ska få mer och bättre information när gamla system byts ut mot nya, säger Oskar Jonsson, strategisk chef på länstrafiken.

Bolaget är i slutfasen av en upphandling av ett nytt biljettsystem som ska integreras med ett nytt realtidssystem där information om bussarnas position styrs via gps. Anbudstiden går ut den sista januari.

Vi ska få nya och mer moderna tekniska system som gör det lättare för våra resenärer att resa i trafiken, både att betala, få enkla biljettyper och lättare se vart bussarna är och få bättre och snabbare information.

Tanken är att bussresenärerna ska kunna använda en applikation på mobilen i vilken man kan få störningsinformation. I anbudsunderlaget sägs dock inget om att anbudsgivarna ska skapa eller utveckla applikationen. Det ska länstrafiken eller någon annan göra.

När det gäller biljettsystemet så ska det moderniseras. Exempelvis ska ett hårdare plastkort införas som ska läsas av mot en ny apparat i bussen och man ska också kunna fylla på det själv innan man stiger på bussen. 

Det realtidssystem som finns i Eskilstuna är ca 15 år gammalt och sjunger på sista versen. Det finns är omodernt och det finns flera brister med det, enligt Oskar Jonsson. 

Bättre biljettsystem, mer och bättre information via smarta mobiler är målet med de nya systemen som planeras att införas någon gång 2016.

Men vad har då länstrafiken att säga till äldre och andra personer som tycker att det är krångligt med den moderna tekniken?

– Man kan ju alltid ringa vår kundtjänst som får en betydligt bättre information att ge till de som ringer till oss och sedan hoppas vi att många större busshållplatser kommer att ha information om när bussen ska anlända, säger Oskar Jonsson på länstrafiken.

Men även om realtidssystemet ska förbättra informationen så räcker inte detta ändå när det blir stora störningar i trafiken, säger Oskar Jonsson på länstrafiken.

Det som kommer krävas är att man har bemanning för det för då måste man skicka ut information manuellt också. Det blir bättre, men det är inget som garanterar all information vid alla typer av störningar bara för att man har ett realtidssystem.

Redan i februari kommer fler bussresenärer än idag slippa slå in sin pinkod när de betalar med betalkort på bussen. Det ska göra att bussarna bättre kan hålla tiderna. Ett försök har gjorts tidigare. 

Det här är ett lyssnartips via Publiknätverket

Tipsa oss:
016-16 16 63
p4sormland@sverigesradio.se
 
Det här inslaget har blivit av genom ett tips till vårt publiknätverk. Som lyssnare kan du påverka vad som hörs i radion på flera sätt.

Läs om Publiknätverket här

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".