Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mat med Malin: Här är maten som skyddar och stärker oss

Publicerat måndag 2 februari 2015 kl 15.33
"Dieter blir populära när de förbjuder oss att äta än det ena, än det andra"
(13 min)
Grönsaker. Foto: Malin Randeniye.
Foto: Malin Randeniye.

Vår matinspiratör Malin Randeniye berättar idag om maten som verkligen har effekt på hälsan. För det finns faktiskt mat som forskarna är överens om är bra för hälsan.

Hälsa och mat är temat för Mat med Malin i februari.

De flesta som vill äta mer hälsosamt börjar ofta med att ta bort olika livsmedel men det kan vara bättre att tänka tvärtom, menar Malin.

– Dieter blir populära när de förbjuder oss att äta än det ena, än det andra. Tänk om du istället skulle börja i andra änden och börja äta mer av det som din kropp mår bra av.

Sjukdomar som cancer, hjärtkärlsjukdomar och till och med depression kan man till viss del förebygga med kosten – och som tur är verkar det som om samma typ av mat skyddar oss mot flera av dessa sjukdomar.

De flesta har nog hört att man ska äta mer frukt och grönsaker – men varför ska vi det och finns det vissa grönsaker som är bättre än andra?

Malin berättar att frukt och grönsaker innehåller en mängd bra näringsämnen som vitaminer och mineraler som skyddar oss. Dessutom finns det oftast små ämnen i frukt och grönsaker som till exempel skyddar kroppens celler så att de håller sig välmående.

– Man har sett i studier att grönsaker, och då främst gröna bladgrönsaker som spenat, verkar motverka depression. Fiberinnehållet i många grönsaker och baljväxter är inte bara bra mot tröga magar, det verkar också skydda mot höga blodfetter, och kolesterolvärden. Till exempel verkar personer som äter sojabönor istället för kött ha betydligt bättre kolesterolvärden. Man har till och med sett att personer som äter mycket grönsaker har mindre risk att få vanliga cancerformer som tjocktarmscanser och bröstcancer.

Förutom fibrer från grönsaker verkar även fibrer från spannmål ha en skyddande effekt. Idag finns en mängd olika spannmål och mjölsorter i butikerna. Mjöl som malts på hela kornet är mer näringsrikt än siktade mjölsorter och olika typer av mjölsorter och gryner innehåller olika mycket näringsämnen.

– Varifrån det fett vi äter kommer, spelar också roll. Att välja oprocessade oljor som till exempel olivolja har inte bara bra effekt för hjärta och kärl utan verkar även det ha en skyddande effekt mot depression.

En måttlig mängd nötter och fröer ger också ett bra tillskott av bra fetter men för oljor och nötter gäller en viss måttlighet eftersom de också innehåller mycket kalorier vilket påverkar risken för övervikt.

Slutligen hänvisar Malin till den stora studien Riksmaten, som gjorts på svenskarnas matvanor och den visar att vi äter i genomsnitt hälften så mycket grönsaker som vi borde för att må riktigt bra. Men även om vi skulle äta lite extra grönsaker så skulle det ge stora vinster för hälsan i befolkningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".