Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kreativa kemilärare i Flen förbättrar lärandet

Publicerat tisdag 10 februari 2015 kl 16.00
Fysiska övningar gör abstrakta händelser tydligare
(8:42 min)
Elever i svarta, vita och röda västar iscensätter vatten och koldioxid. Foto: Carin Vidner/Sveriges Radio.
1 av 2
Varje färg på västarna representerar en specifik atom. Här modellerar eleverna koldioxid och vatten.
Amadeus Escobar, Celina Hydén, Joel Karlsson, som går i nian på Stenhammarskolan i Flen. Foto: Carin Vidner/Sveriges Radio.
2 av 2
Amadeus Escobar, Celina Hydén och Joel Karlsson. Foto: Carin Vidner/Sveriges Radio.

För att få elever att förstå kemiska reaktioner bättre, och göra det roligare för dem att lära sig, så började kemilärare på Stenhammarskolan i Flen lära ut på ett nytt sätt.

Eleverna får ta på sig olikfärgade västar, som representerar olika typer av partiklar eller atomer. Lärarna läser sedan upp namnet på en atom eller molekyl, och därefter ska eleverna ställa sig så att de formar en levande modell av den atomen eller molekylen.

Projektet började i höstas, och efter en utvärdering av den första terminen där lärarna använt sig av det nya utlärningssättet så är lärarna väldigt nöjda.

– Vi ser att eleverna lär sig ungefär tre gånger mer än man förväntar sig att de ska lära sig på en termin, i snitt. Vissa elever lär sig kanske sex gånger mer, säger kemiläraren Hannah Weiszhaupt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".