Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mycket tufft läge för Volvo CE

Uppdaterat torsdag 5 februari 2015 kl 14.12
Publicerat torsdag 5 februari 2015 kl 08.13
Volvo CE:s Europachef: Vi följer utvecklingen noga
(3:19 min)
Foto: Janerik Henriksson/TT.
Volvo i Eskilstuna. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Volvo CE, med stor produktion i Eskilstuna, gjorde en förlust på 815 miljoner det fjärde kvartalet 2014. Det kan jämföras med vinsten på 272 miljoner kronor samma kvartal året före, visar företagets rapport.

– Det är väldigt tufft. Marknadsläget är oerhört tufft om vi ser på Asien i allmänhet och Kina i synnerhet ser det väldigt mörkt ut och så har vi en marknad i Ryssland som står fullständigt stilla och oroligheter i mellanöstern och Nordafrika. Vi har dålig försäljning Sydamerika och även i Sydafrika. Så det är de traditionella marknaderna Nordamerika och Europa till viss del som håller uppe det hela nu, säger Volvo CE:s Europachef till P4 Sörmland.

Vinsten minskade från närmare 2,6 miljarder kronor 2013 till drygt 1,2 miljarder kronor 2014. 

Försämringen inom Volvo CE beror framförallt på en fortsatt nedgång i Kina. Orderingången minskade med totalt 30 procent. I hela Asien var minskningen 46 procent. 

Nedgången i Kina beror bland annat på färre bygg- och infrastrukturprojekt. Efterfrågan på nya maskiner minskar kraftigt på grund av mindre aktivitet i gruv- och byggindustrin.

– Man har nog haft en väldigt överhettad marknad under ett antal år och imploderat nu och man försöker hitta ett läge där man tar sats igen, men vi tror väl inte att det kommer att ske någon större förändring i Kina detta året, vi får väl se.

Volvoledningens besked är att företaget ska fortsätta producera på låga nivåer i Kina under våren för att minska lagren.

Den europeiska marknaden, framför allt Storbritannien, Tyskland och Frankrike, växte något fram till november, men i slutet av året minskade framförallt genom en nedgång på den ryska marknaden och en försvagning i Tyskland och Frankrike.

Den nordamerikanska marknaden fortsatte att utvecklas bra. Orderingången minskade visserligen under det fjärde kvartalet, men under hela 2014 ökade orderingången med 25 procent vilket beror på en stabil konjunktur.

I Sydamerika, med en skakig konjunkturutveckling, minskade efterfrågan.

Redan i november kom Volvos ledning med beskedet att företaget stänger fabriken i Wroclaw i Polen och minskar produktion i Brasilien och Nordamerika. Det betyder sammanlagt en minskning av antalet anställda med 1000 personer.

Detta tillsammans med andra effektiviseringar inom tillverkning, utveckling samt marknadsföring och försäljning, ska förbättra Volvo CE:s lönsamhet, hoppas ledningen. 

Jörgen Svenningsson chef för Volvo CE:s fabriker i Europa, sa i november, då beskedet om neddragningar kom att nedgången knappast får några negativa effekter för de anställda i Eskilstuna. Det beskedet kvarstår.

Nedgången i Kina påverkar inte verksamheten i Eskilstuna så mycket, men av de 1000 anställda som ska bort sker personaledskärningar även i Eskilstuna, men det är en process som började redan i höstas. Av de 1000 anställda som ska bort i Volvos effektiviseringsprogram ska 78 anställda bort i Eskilstuna.

– Där har vi redan hittat individuella lösningar sedan i november-december. Den processen är fortfarande inte avslutad, men överenskommelse har skett. Det är avgångspension och olika konstruktioner för varje person, så det är inte uppsägningar, säger Jörgen Svenningsson, Volvo CE.s Europachef.

Volvos ledning följer nu utvecklingen framöver noga.

– Vi ser att prognoserna för Europa där vi opererar mest från Eskilstuna ligger på noll till minus tio procent under detta året och vi följer väldigt noga de närmaste programanalyserna de närmaste månaderna, vad som kommer hända i slutet av det här året och i början av nästa och det blir avgörande för hur vi agerar.

Bert Thulin, ordförande i verkstadsklubben på Volvo i Eskisltuna, är luttrad och verkar inte vara särskilt oroad för framtiden:

– Det är inte så många på vår sida. Man har förväntat sig ett sämre resultat på grund av fämre försäljning. Känns inte för mig som nått nyt uatn man försöker göra något åt det. Det är ingen jämfört med beskedet i höstas.

Vad tror du om framtiden?

– Om det fortsätter och inte blir någon förättring kan man undra vad det tar vägen. Det man kan misstänka är ytterligare besparingar.

Volvo CE har drygt 4000 anstäldla i Sverige, varav knappt 2000 i Eskilstuna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".