Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nyanlända elever blir utan rätt stöd

Publicerat torsdag 12 februari 2015 kl 05.30
"Jag ska kämpa så att jag får godkänt"
(2:39 min)
Fayaz Imtiazi i en skolkorridor. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.
1 av 2
Niondeklassaren Fayaz Imtiazi har klarat skolan hittills, men tror att studiehandledning på pashto skulle ta honom längre. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.
Peter Jedar, i bakgrunden en elev. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.
2 av 2
Rektorn Peter Jedar tycker att politikerna satsar för lite på nyanlända elever. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.

Elever som nyligen kommit till Sverige från andra länder får inte alltid stöd i skolan på sitt modersmål. Bland annat Strängnäs kommun saknar studiehandledare i flera språk.

Fayaz Imtiazi går i nian på Paulinska skolan i Strängnäs. Han kommer från Afghanistan och skulle behöva studiehandledning på sitt modersmål pashto, men det kan inte skolan erbjuda.

Hittills har Fayaz Imtiazi klarat godkänt i alla ämnen, trots att han inte har fått något stöd på sitt modersmål. Men det här läsåret har NO-ämnena varit en stor utmaning.

– Förra året hade jag godkänt i alla NO-ämnena, men inte det här året. Så jag ska kämpa på så att jag får godkänt. Jag hoppas att det ska komma någon som pratar pashto så att jag kan komma in på gymnasiet, säger Fayaz Imtiazi, som vill jobba med sociala frågor och därför har sökt till samhällvetenskapliga programmet.

Precis som elever med dyslexi har rätt till extra stöd i skolan, har också elever som är nybörjare i svenska språket rätt till stöd. Skolan är skyldig enligt lag att ge studiehandledning på elevens modersmål om eleven har behov av det, även om det bara är en enda elev som talar språket. Men det gäller bara om skolan lyckas hitta en lämplig handledare.

Paulinska skolans rektor Peter Jedar har annonserat efter en handledare i pashto, en tjänst på två timmar i veckan. Men han har inte fått något napp.

– Tioprocentiga tjänster förstår jag att ingen klarar sig och vill leva på, säger han.

Peter Jedar efterlyser mer pengar från politikerna i Strängnäs, så att handledare kan anställas på fler timmar. Han har lyft frågan i barn- och utbildningsnämnden.

– De satsar lite för lite på nyanlända. De skulle behöva någon extrakrona för att få ett schysst startpaket för att komma in och tycka att studier är kul, för det gör många. Det gäller att hålla den gnistan vid liv.

Hanna Simola, som skrivit en rapport för Länsstyrelsen om modersmålsstödet i Sörmland, ger flera förslag på hur kommunerna kan lösa problemet med rekrytering av handledare. Klicka på länken nedan för att lyssna på en intervju med henne.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".