Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Expert sågar satsning på flygplats i Kjula

Publicerat tisdag 17 februari 2015 kl 14.00
Per Kågesson, expert: Det blir en tuff uppgift
(1:28 min)
Eskilstuna flygplats Foto: Eskilstuna flygplats
Foto: Eskilstuna flygplats

En av Sveriges främsta experter på transporter sågar delvis Eskilstuna kommuns visioner om att Eskilstuna flygplats i Kjula i framtiden kan vara med och svälja en del av flyget om Bromma flygplats läggs ned.

– Jag tror att det är väldigt mycket uppförsbacke. Det blir en tuff uppgift. Västerås har ju inte lyckats i samma utsträckning som Skavsta och Skavsta får ju en väldig fördel att ha höghastighetsbanans station i direkt anslutning till terminalerna, säger Per Kågesson, fil. dr. i miljösystemanalys och tidigare professor på Kungliga tekniska högskolan.

Den nya politiska majoriteten med Socialdemokrataterna, Moderaterna och Centerpartiet menar att flygplatsen kan bli en viktig pusselbit i det växande Mälardalen när Bromma flygplats eventuellt läggs ner. Bland annat vill politikerna att start- och landstingsbanan förlängs och breddas och att man kopplar ihop E20 och järnvägen med flygplatsen. 

Eskilstuna flygplats i Kjula har tidigare diskuterats som en tänkbar plats för det så kallade allmänflyget om Bromma flygplats läggs ner och det finns också en så kallad rullbana i Strängnäs. Fraktflyg till och från Kjula har också diskuterats.

Men miljöforskaren Per Kågeson tror att Skavsta flygplats utanför Nyköping är det främsta alternativet till att ta över flygtrafik Bromma flygplats läggs ned. Där finns möjligheter till fler starter och landningar än vad som utnyttjas idag.

Med Ostlänken kommer flygplatsen dessutom få direkt snabbtågsförbindelse med Stockholm 2028 när Ostlänken beräknas vara klar, med en restid på 40 minuter.

– Jag ser ju att Stockholm behöver den mark där Bromma ligger för att få plats med bostadsexpansionen och att det då förefaller rimligt att förstärka flygplatsutbudet på södra sidan av stan. Nu finns ju inga av de tänkbara flygplatser kvar längre som ligger närmare stan än Skavsta, som då blir ett huvudalternativ för då kommer man ha betydligt kortare resväg dit och dessutom väldigt täta förbindelser.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".