Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Satsning på nyanlända elever i Strängnäs dröjer

Publicerat lördag 14 februari 2015 kl 08.34
Bibbi von Scheele (M): Vi har ett kärvt år.
(1:33 min)
Elev skriver med en blyertspenna i ett skrivhäfte. Foto: Jessica Gow/TT.
I Strängnäs saknas studiehandledning på bland annat pashto och somaliska. Foto: Jessica Gow/TT.

Den politiska ledningen i Strängnäs kommer i nuläget inte lägga några extra pengar på att stödja elever som är nybörjare i svenska språket.

I torsdags rapporterade vi att Peter Jedar, rektor för Paulinska skolan, har efterlyst mer pengar från politikerna för att kunna ge fler nyanlända elever det stöd de har rätt till enligt skollagen.

Det handlar om att anlita handledare som kan guida eleverna på deras modersmål, så att eleverna lättare kan greppa innehållet i undervisningen. Det har varit svårt att hitta handledare i bland annat somaliska och pashto, men om skolan kunde erbjuda större tjänster än ett par timmar i veckan skulle det gå lättare, tror Peter Jedar.

Men moderaten Bibbi von Scheele, ordförande i Barn- och utbildningsnämnden, säger att det tidigast nästa år kan bli tal om extra medel.

– Vi har ett kärvt år. Det är inte aktuellt i dagsläget att hitta pengar till just den här verksamheten, men jag tror att man kanske kan hitta andra sätt att lösa det, säger hon.

Just nu jobbar en arbetsgrupp i kommunen på att hitta lösningar. Enligt uppgifter till P4 Sörmland finns det idéer om att samordna både SFI, modersmålsundervisning och studiehandledning till ett språkcentrum, något som utbildningschefen Inger Pripp varken bekräftar eller dementerar.

"...eftersom vi är inne i en förändringsprocess finns det inget klart att berätta om. När vi har ett färdigt förslag kommer vi först att informera medarbetare och fackliga organisationer innan media får den informationen." skriver Inger Pripp i ett mejl till P4 Sörmland.

Idag ligger det på varje rektor att dels bedöma vilka elever som behöver studiehandledning, dels försöka hitta lämpliga handledare, något eleven har rätt till enligt skollagen. Genom att samordna den biten skulle kommunen kunna spara resurser.

Kommunen skulle också kunna utbilda personer som talar de efterfrågade språken. Men det är Barn- och utbildningsnämnden inte beredd att lägga pengar på i nuläget.

I våra sändningar i torsdags berättade niondeklassaren Fayaz Imtiazi hur han kämpar för att få godkänt i alla ämnen, så att han kan komma in på samhällsprogrammet i höst. Han läser alla ämnen på svenska, men är starkare i sitt modersmål pashto.

-- Jag säger så här till den gossen, att han gör ett bra jobb, det måste jag säga. Men vi har en resa att göra här i kommunen, säger moderaten Bibbi von Scheele, som menar att Strängnäs kommun ligger efter i arbetet med nyanlända skolelever.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".