Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäkringskassan lovar bättre kontakter

Publicerat tisdag 17 februari 2015 kl 10.56
Försäkringskassan. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.

Försäkringskassan lovar att minska krånglet för de cirka 4 400 personer i Sörmland med funktionsnedsättning och även för deras anhöriga. Löftet gäller även övriga landet.

Försäkringskassan lovar bland annat en kontaktperson för alla ärenden, kortare väntetider på beslut och förenklade uppföljningar.

Det nya arbetssättet testades förra året bland annat i Eskilstuna och föll väl ut, enligt Försäkringskassan.

Försäkringskassan i sex löften:

  1. En kontaktperson hos Försäkringskassan för alla ärenden
  2. Stöd till föräldrar med barn som är svårt sjuka eller har en funktionsnedsättning
  3. Förenklade och samordnade uppföljningar
  4. Kortare väntetider på beslut
  5. En egen plan för framtiden för elever som går på gymnasiet och har aktivitetsersättning för förlängd skolgång
  6. Enklare digital kontakt med Försäkringskassan
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".