Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förslag till Ostlänkens sträckning förbi Trosa klart

Uppdaterat tisdag 24 november 2015 kl 08.48
Publicerat måndag 23 november 2015 kl 17.00
Jonas Forsman, projektledare vid Trafikverket: Vi är intresserade av synpunkter
(5:18 min)
Samrådsmöte om Ostlänken i Vagnhärad. Foto: Annizeth Åberg/Sveriges Radio.
1 av 4
Samrådsmöte om Ostlänken i Vagnhärad. Foto: Annizeth Åberg/Katarina Larsson/Sveriges Radio.
Foto: Annizeth Åberg/Sveriges Radio.
2 av 4
Foto: Annizeth Åberg/Sveriges Radio.
Foto: Annizeth Åberg/Sveriges Radio.
3 av 4
Foto: Annizeth Åberg/Sveriges Radio.
Foto: Annizeth Åberg/Sveriges Radio.
4 av 4
Foto: Annizeth Åberg/Sveriges Radio.

Trafikverket presenterade igår kväll sitt förslag till sträckning av Ostlänken förbi Trosa. 

En karta över förslag på dragning genom Trosa kan du se här (pdf)

I Vagnhärad hölls igår eftermiddag och kväll det första samrådsmötet för den planerade snabbtågsjärnvägen Ostlänkens delsträckor och först ut att presenteras var dragningen förbi Trosa.

Samrådsmötet hölls i Hedebyskolans matsal i Vagnhärad och arrangerades av Trafikverket.

Trafikverket förslår en sträckning inom den så kallade röda korridoren mellan Långsjön vid kommungränsen Trosa/Södertälje och ner till Sillekrog vid kommungränsen till Nyköping. Regeringen kommer att fatta beslut om förslaget senare.

I spårlinjeförslaget har Trafikverket ett förslag till placering av resecentrum i Vagnhärad i närheten av Fredrikslund.

Igår eftermiddag och ikväll var det ett så kallat samrådsmöte i Trosa där sträckan Södertälje-Trosa presenterades och berörda fastighetsägare fick möjlighet att ställa frågor.

Trafikverket efter en fråga från en besökare att det är osäkert om de snabbaste tågen, som ska rulla i 320 km/h kommer att stanna i Vagnhärad eftersom marknaden är avreglerad.

– Marknaden är avreglerad för tågoperatörerna, så vi vet inte säkert, men när resandeunderlaget blir tillräckligt stort kommer det naturligtvis operatörer som väljer att stanna, men under överskådligt tid är det rimligare att tro att regionaltågen som går i 250 km/h kommer att stanna till att börja med, säger Trafikverkets projektledaren på Trafikverket Jonas Forsman.

Många berörda är intresserade av hur tågbullret kommer att påverka dem.

– Många är intresserade av bullernivån på deras uteplats, sovrum och vardagsrum och det vet vi om ett år. Det är nytt med höghastighetsbuller i Sverige. Det kräver nya beräkningsmodeller och vi behöver ta fram den informationen och öra våra bullerberäkningar och presentera dem och det gör vi om ett år.

Under samrådstiden lyssnar Trafikverket på de som berörs.

– När en ny järnväg planeras är det många sakområden att ta hänsyn till för att komma fram till den bästa möjliga sträckningen. Det handlar till exempel om geotekniska förutsättningar, friluftsliv, boendemiljöer, klimatpåverkan samt var värdefulla natur- och kulturmiljöer finns. Därför känns det bra att vi har kommit så långt i vår planering att vi kan presentera ett förslag på sträckning där dessa faktorer vägts in, säger Trafikverkets projektledare Jonas Forsman i ett pressmeddelande.

Trafikverket planerar att starta bygget av Ostlänken successivt mellan 2017 och 2012, både förberedande arbeten och järnvägen i full skala mellan 2021 och 2028.

Invigningen beräknas till 2028.

Via länkar nedan kan du bland annat se kartor och läsa mer om projektet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".