Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ostlänken skapar 13000 jobb

Publicerat fredag 27 november 2015 kl 11.18
En järnvägstunnel. Foto: Pelle Zettersten/ Sveriges Radio Östergötland.
En järnvägstunnel. Foto: Pelle Zettersten/ Sveriges Radio Östergötland.

Den planerade snabbtågjärnvägen Ostlänken kommer att skapa omkring 13000 jobb totalt. Det visar en konsultrapport som beställts av Regionförbundet.

Ostlänken ska gå mellan Järna och Östergötland, via bland annat Trosa och Nyköping.

Cirka 1800 jobb skapas under de mest intensiva åren i byggandet mellan åren 2019 och 2027.

Enligt rapporten bedöms omkring 900 av dessa jobb, under den mest intensiva perioden, kunna vara inhemsk/lokal arbetskraft, det vill säga omkring hälften av det totala arbetskraftsbehovet.

Enligt rapporten är det svårt att bedöma hur stor andel av jobben som är inhemska respektive utländska. De många entreprenaderna avgörs i offentliga upphandlingar. Hur stor andel svensk eller utländsk arbetskraft det blir beror på vilket område man tittar på. 

Fastighets- och gatuprojekt kommer att vara mer av lokal karaktär, samtidigt som företagen i större omfattning kommer att anlita europeisk arbetskraft, skriver man i rapporten.

När det gäller de större anläggningsprojekten kommer arbetskraftsbehovet att vara stort.

Andelen lokal arbetskraft kommer troligen att vara relativt stort och därmed blir antalet årsarbeten som ska tillsättas med svensk arbetskraft många.

Det är mycket troligt att internationella entreprenörer kommer anlitas för olika arbeten runt Ostlänken. Det innebär inte att inhemsk/lokal arbetskraft kommer att slås ut.

Även om det skulle bli många internationella företag som får kontrakt kommer det finnas ett stort behov av lokala företag och därmed även sysselsättning för lokal arbetskraft.

Mellan 20 och 60 procent skulle kunna vara lokal arbetskraft beroende på vilka jobb man pratar om. 

I järnvägsprojektet handlar det om bygget av själva järnvägen och allt som behövs för att den ska kunna byggas.

Förutom järnvägsspår, handlar det om stora mark- och anläggningsentreprenader, broar, tunnlar och vägar och el och telefoni bland annat.

Ostlänken bedöms kosta ca 30-35 miljarder och till det kommer det att genomföras investeringar för omkring 11 miljarder i kommunerna längs Ostlänken.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".