Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nätbedragare mer aktiva inför storhelger

Publicerat torsdag 10 december 2015 kl 16.29
David Gustavsson, säkerhetskonsult: Klicka inte på allt som kommer i din mail
(1:37 min)
Hand klickar på surfplatta. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Inför julen är nätbedragare särskilt aktiva och julshoppare uppmanas att vara extra vaksamma.  

Det finns mycket att se upp med när du ger dig ut och julshoppar, för du är inte anonym, särskilt inte om du shoppar på nätet.

Exempelvis kan det vara bra att fundera över om man ska gå med i olika kundklubbar, som ger företagen information om dina köpvanor.

Det menar Gustav Nipe, integritetstalesman i Pirat Partiet.

– Om du tecknar dig i kundklubbar så finns det en risk att informationen om dina köpvanor sen säljs vidare och kan hamna i företag som inte är lika seriösa som det du skaffade kundkort hos, säger Gustav Nipe.  

Inför alla storhelger som nu inför julen så är nätbedragare särskilt aktiva, menar David Gustavsson, säkerhetskonsult på IT bolaget Atea. Han varnar för att inte gå på erbjudanden som ser för bra ut.

– Låter det för bra för att vara sant, så är det ofta det, säger David Gustavsson.

Han tipsar också om att inte klicka på alla mail och alla länkar.

– Det finns bedragare som gör hemsidor som du kan komma till som ser ut precis som de hemsidor de försöker efterlikna. Men det ligger något bakom där som försöker infektera din dator och då kan de använda dina användaruppgifter för att komma in på hemsidor med ditt användarnamn, säger han.

Per Geijer säkerhetsansvarig på branschorganisationen Svensk handel menar att det är upp till kunden att ha koll på de avtal man sluter, exempelvis när man skaffar ett kundkort och han menar också att balansen mellan den personliga integriteten på nätet och den reklam som handeln erbjuder efter att ha kartlagt oss är ganska bra idag.

– Det här är naturligtvis något som styrs av konsumentens vilja. Känner man att konsumenten reagerar negativt, så kommer man naturligtvis inte att erbjuda det. Jag är övertygad om att man just nu har en relativt god balans i sina erbjudanden, säger Per Geijer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".