Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mat med Malin: Så får du ett grönare julbord

Publicerat måndag 14 december 2015 kl 15.33
Mat med Malin: Man kan göra korv med purjolök som korvskinn
(2:38 min)
Vegetarisk rätt på julbordet, haricot verts och kikärtor. Foto: Malin Randeniye
Julbordet kan bli både billigare och mer hälsosamt om man satsar på vegetariska alternativ. Foto: Malin Randeniye

Hur gör man om man väntar hem vegetarianer över jul eller om man bara vill lätta upp ett i övrigt fläskigt julbord?

Mat med Malin hör du på måndagar kl 15.35

Vår matinspiratör Malin Randeniye delar med sig av sina fem bästa gröna julbordstips

  1. Se vegetarianerna som en tillgång och inte en belastning vid julbordet. Dels kan julbordet bli både billigare och mer hälsosamt med mer grönt och dels kan nya favoriter få en plats på julbordet. Många vegetarianer blir också glada när man visar nyfikenhet för deras matvanor så var inte rädd för att be dem om tips eller föreslå att de tar med sig något som de själva tycker om.
  2. Det finns en massa vegetariska rätter som försöker efterlikna julbordets klassiska kötträtter men det blir sällan särskilt gott. Ett sådant exempel är att griljera kålrot som ett alternativ till julskinka. Visserligen blir det likt till utseendet men smakmässigt är det ganska långt ifrån. Försök istället att laga mat som är god just som vegetarisk mat snarare än att efterhärma julens klassiker.
  3. Kål i alla möjliga former passar både in på julbordet och blir härliga gröna rätter till julbordet, Rödkål, grönkål och brysselkål känns extra juliga. Variera gärna tillagade och råa rätter med kål för att få lite variation och se till att smaksätta med omsorg.
  4. Tänk på proteinerna även för vegetarianerna, visserligen äter de flesta ganska mycket under julafton men om man bara äter grönsaker till middagen så är risken att man inte känner sig tillräckligt mätt. Bönor, linser och kikärtor är proteinrika och mättar bra för den som inte äter ägg och mejeriprodukter. Köp några olika på konservburk, skölj av och blanda med en vinägrett, lite örter och finhackad rödlök till exempel.
  5. Kolla in det färdiga sortimentet. Idag finns många bra färdiga vegetariska produkter i välsorterade butiker, Allt från ”julskinka” till ”köttbullar” och vegokorv. Dessa kan vara bra alternativ för den som vill äta vegetariskt men ändå traditionellt

Eftermiddag i P4 Sörmland
eftermiddag.sormland@sverigesradio.se
016-16 16 00

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".