Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färdtjänsten i Sörmland bättre från februari

Publicerat måndag 21 december 2015 kl 18.03
Kollektivtrafikmyndighetens chef om kritiken
(1:45 min)
Helena Ekroth, chef för Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland. Foto: Jonas Carnesten/Sveriges Radio
Helena Ekroth, chef för Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland. Foto: Jonas Carnesten/Sveriges Radio

Efter P4 Sörmlands rapportering i morse om ytterligare kritik mot Nävertorp Specialtransport säger nu Kollektivtrafikmyndigheten att det kommer att bli bättre i februari.

Då tar Kollektivtrafikmyndigheten över bokningen och kundtjänsten.

Det här ska förbättra färdtjänsten som länge varit kritiserad, menar Helena Ekroth, som är chef för Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland.

– Den som tidigare ringt till Samres kommer nu i stället att hamna direkt hos oss, vilket gör att vi direkt för åtkomst till varje berättelse, varje synpunkt, varje bil, varje förare och kan där och då göra någonting åt situationen.

Nävertorp Specialtransport som kör färdtjänsten i Sörmland har länge kritiserats, bland annat för att färdtjänstresor skötts på ett dåligt sätt och att företaget tänkt sänka de anställdas löner för att hantera företagets ekonomi.

Den senaste kritiken handlar om undermåliga bilar och bristfällig utrusning för att spänna fast rullstolar och bårar.

Bengt Edlund som själv anlitade Nävertorp Specialtransport tidigare i höstas blev inte ordentligt fastspänd och när bilen tvärbromsade höll Bengt Edlund på att välta med sin permobil - något som skrämde Bengt Edlund ordentligt.

– Jag ska ju kunna lita på chauffören, men när han inte kan spänna fast mig ordentligt blir jag orolig.

Under året har Nävertorp Specialtransport fått in över 1500 synpunkter på sina körningar. En siffra som kan tyckas verka hög, men jämfört med dom andra företagen som också kör färdtjänst i Sörmland så får inte Nävertorp procentuellt mer klagomål än andra företag, menar Kollektivtrafikmyndigheten.

Men från och februari ska alltså Kollektivtrafikmyndigheten själva ta hand om allt kundtjänstarbete. Det här kommer leda till en bättre tillsyn på färdtjänsten menar Helena Ekroth.

Men hur ska det hjälpa någon som inte blir fastspänd ordentligt?

– Det handlar också om avtalsuppföljning i övrigt där vi fortsätter att se till att det finns spännband och utrusning i bilarna som ska finnas. Det är en hel-organisatorisk idé vi sjösätter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".