Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SOS Alarm ändrar rutiner efter skridskoolyckan vid Vålarö

Publicerat fredag 8 april 2016 kl 05.00
Chef på SOS Alarm: Man borde ha hanterat det som ett drunkningstillbud, inte som försvunnen person
(3:10 min)
Långfärdsskridskoåkare.
Långfärdsskridskoåkare. Foto: Per Thyrén

SOS alarm har ändrat sina rutiner efter den tragiska olyckan i mitten av januari då två äldre långfärdskridskoåkare omkom i Nyköpings skärgård.

Det tog då en och en halv timme från det att anhöriga ringde nödnumret 112 tills dess att en räddningsaktion drogs igång.

Det hade börjat mörkna när en orolig anhörig ringde 112 till SOS alarm om att två män i 70-års åldern som var ute och åkte långfärdsskridskor på havsisen vid Vålarö i Nyköpings skärgård saknades. Klockan var då 20 över fyra på eftermiddagen och det gick inte att nå männen via deras mobiler.

SOS kopplade samtalet vidare enligt sin instruktion för försvunna personer till Sörmlandspolisens länskommunikationscentral i Eskilstuna som följde sina instruktioner för eftersök.

Gunnar Bergström, chef för 112-tjänsten på SOS alarm och ansvarig för SOS avtal med staten är kritisk till hur SOS alarm agerade.

– Man borde ha hanterat de här samtalet som ett misstänkt drunkningstillbud, hellre än att hantera de som försvunnen person. Då hade vi fått en helt annan utlarmning redan från starten, säger Gunnar Bergström. 

Så istället för att direkt larma sjöräddningscentralen JRCC i Göteborg som har tillgång till resurser och ansvar att leda räddningsinsatser längs kusten, så lät polisen de anhöriga åka ut och leta.

Först när anhöriga en och en halv timma senare hittade männens bil parkerad vid Vålarö så larmade polisen JRCC som satte igång en stor räddningsinsats med kustbevakningsflyg, helikoptrar och svävare. Ett par timmar senare hittades männen döda.

Polisens internutredare gör nu en arbetsrättslig prövning av länskommunikationscentralens insatser vid sörmlandspolisen.

Och SOS har efter att ha analyserat händelsen gått ut till samtliga sina larmoperatörer med direktiv att i liknande situationer arbeta efter instruktionen misstänkt drunkning och inte som vid Vålarö försvunnen person, och det s k a då larmas ut bredare, så att JRCC, kommunal räddningstjänst, ambulans och polis samtidigt får samma information.

– Det var ju ett ställningstagande man gjorde vid larmögonblicket, men så att säga med facit i hand så borde vi ha larmat på ett bredare och annorlunda sätt. Hellre dra i den stora larmplanen då, än att hantera det som försvunnen person. Ju tidigare man startar upp den dialogen mellan räddningsaktörerna, ju snabbare går det ju, säger Gunnar Bergström. 

Händelsen vid Vålarö har också gjort att SOS uppdaterat sin interutbildning, berättar han.

– Både vid ny utbildning och vid vidareutbildning så har vi lagt in ett särskilt moment där vi tydligare går in och tar modell Vålaröhändelsen som ett exempel på hur en larmprocess ska gå till i den typen av situationer, säger Gunnar Bergström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".