Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nyköpingspendlare missnöjd med dyrare biljetter

Publicerat torsdag 5 maj 2016 kl 11.00
"Detta har ingen informerat om"
(1:34 min)
Emma Fahlstedt, Nyköping.
1 av 2
Emma Fahlstedt i Nyköping är missnöjd med det höjda priset för pendlarkortet från december. Foto: Privat.
Mårten Levin vd Mälab
2 av 2
Mårten Levin, vd för trafikbolaget Mälab. Foto: Reino Helin/Sveriges Radio.

Pendlarna i Sörmland är glada över att det från december blir fler turer i tågtrafiken, men de högre priser som somliga drabbas av väcker känslor.

Fler turer och lägre biljettpriser var budskapet när kollektivtrafikreformen i Mälardalen presenterades i förra veckan och som ska gälla från och med december.

Enligt avtalet blir det utökad tågtrafik från bland annat Nyköping, Katrineholm och Eskilstuna och nya pendlarkort och det ska införas successivt från december. 

Men en del pendlare blir det billigare beroende på vilken sträcka det handlar om andra får betala mer.

Emma Fahlstedt från Nyköping är en av dem.

– Mitt pendlande kommer att bli 3600 kronor dyrare per år, konstaterar hon.

Emma Fahlstedt pendlar mellan Nyköping och Stockholm och har ingen nytta av att det nya pendlarkortet även ger henne möjligheten att också utnyttja lokaltrafiken på båda orterna.

Hon har gångavstånd till jobbet i Stockholm och upplever att det gäller flertalet av pendlarna på sträckan.

Det finns inga exakta siffror på hur många det gäller, enligt Mårten Levin, chef på trafikbolaget Mälab, som tagit fram det nya konceptet.

Totalt är det 5000 personer som pendlar på årsbasis i Sörmland, enligt Mälab. Det är den enda säkra siffran som finns. Av dem är det drygt hälften som liksom Emma Fahlstedt, inte köper till lokaltrafik kort dessutom.

Priserna på de nya pendlarkorten utgår strikt från avstånd. Det innebär att det blir en prishöjning Nyköping-Stockholm, liksom mellan Eskilstuna och Stockholm. Däremot sjunker priset mellan Strängnäs och Stockholm liksom sträckan Vagnhärad-Stockholm. 

Så här förklarar Mårten Levin, vd på Mälab tanken bakom avtalet med SJ.

– Vi har försökt att göra det möjligt för de som inte har gångavstånd till tågstationen att med hjälp av lokal kollektivtrafik göra det intressant för fler. Många har valt bort det eftersom man tvingats komplettera pendlarkorten med lokaltrafik på två orter och då har man valt bilen i stället, säger Mårten Levin, vd på trafikbolaget Mälab, landstingens och Kollektivtrafikmyndigheternas gemensamma bolag.

Här kan du läsa mer om bolagets avtal med SJ.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".