Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sjöfartsverket saknar resurser att sjömäta mindre båtleder

Publicerat onsdag 11 maj 2016 kl 11.18
Produktionschef på Sjöfartsverket: Vi har i den närmsta framtiden mycket begränsade möjligheter
(2:23 min)
Röka Ström och karta.
Röka Ström. Foto och illustration: Tommi Rotonen.

Mängder av fritidsbåtsleder går genom ofullständigt uppmätta farvatten och riskerar att läggas ned eftersom Sjöfartsverket saknar resurser att göra de sjömätningar som krävs för att lederna ska leva upp till internationell standard.

Sjöfartsverket är ett affärsdrivande verk som får sina intäkter från avgifter från handelssjöfarten.

Just nu pågår ett stort arbete att göra nya sjömätningar i de stora farlederna för yrkestrafiken så att de lever upp till de internationella sjösäkerhetsregler som Sverige anslutit sig till genom Helcom samarbetet i Östersjön, och det arbetet är prioriterat, enligt Magnus Wallhagen som är produktionschef på Sjöfartsverket.

Det innebär att möjligheterna att i den närmsta framtiden göra sjömätningar för att göra fritidsbåtlederna säkrare är små.

– Då behövs extern finansiering, säger Magnus Wallhagen. 

Så hur upplever Sjöfartsverket behovet av nya sjömätningar även i de mindre båtlederna?

– Det är klart att det finns ett behov att de sjömäts för många av de här ytorna har inte sjömätts sen handlodens tid för 100 till 150 år sen, så det är klart att det finns ett stort behov av sjömätning, säger Magnus Wallhagen.

Målet är att ha de stora farlederna för yrkessjöfarten klara och färdigmätta till år 2020, först därefter har Sjöfartsverket möjlighet att börja sjömäta farleder för fritidsbåtar och mindre yrkessjöfart.

Men Sjöfartsverket äger bara ungefär hälften av landets farleder och det är inte de leder som ägs av kommuner och båtklubbarna som då kommer att prioriteras.

– Våran första prioritet efter år 2020 kommer ju att bli att sjömäta de farleder som Sjöfartsverket förvaltar och som används av fritidsbåtar och annan mindre yrkessjöfart, säger Magnus Wallhagen.

Så då det gäller leder som ägs av kommuner eller fritidsbåtens organisationer, så ligger de prioriteringarna ännu längre ned?

– Ja, det får man nog säga, säger han.

Enligt en källa på Sjöfartsverket försöker verket nu få kommuner och båtklubbar att ta över de minsta lederna men de kan komma att läggas ned om ingen har den ekonomiska möjlighet att ta över.

Så på samma sätt som den led i Mälaren som Strängnäs segelsällskap lägger ned till sommaren för att de inte har råd med de nya mätningarna så är risken stor att fler båtleder försvinner.

Om en prick i en båtled står fel så är det ägaren till farleden som har det juridiska ansvaret vid en grundstötning, och sker det då skada på liv, egendom eller i miljön, så kan det bli kännbart för en liten båtklubb.

Men det är alltså inte aktuellt för Sjöfartsverket att med egna medel bekosta nya sjömätningar för att se till att de mindre lederna som ägs av kommuner och båtklubbar når upp till internationell standard.

– Då behöver vi ha en särskild finansiering för det förstås. Vårat långsiktiga mål är sjömäta alla landets farvatten, men det hänger ju på finansieringen, säger Magnus Wallhagen.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".