Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever: Avidentifierade prov är en bra idé

Publicerat onsdag 11 maj 2016 kl 09.06
Martin Ekström Andersson, elev: Man vill ju bli bedömd för sin kunskap
(1:44 min)
En skolbänk, en hand som håller i en penna. I bakgrunden ryggen på två elever. Foto: Katarzyna Korza/TT.
Foto: Katarzyna Korza/TT.

Frågan om man blir rättvist bedömd när man skriver prov har genom åren varit en återkommande diskussion. Det senaste exemplet som kommit upp är risken för att läraren inte gör en helt objektiv bedömning om man vet vem som skrivit provet. Skulle man avidentifiera proven skulle risken försvinna.

Mer om skolan: Förmiddag kl. 10-13 sänder hela programmet från Rekarneskolan i Eskilstuna

För några veckor sedan blossade diskussionen om avidentifierade prov upp. Alltså anonyma prov där den lärare som rättar ett prov inte vet vilken elev det är som har skrivit det.

Tre niondeklassare från Sollentuna, norr om Stockholm, lämnade nämligen in tre identiska prov, men fick helt olika betyg på uppgiften. Det ledde till stora diskussioner om hur rättssäkert betygssystemet egentligen är.

På S:t Eskils Gymnasium i Eskilstuna, där Martin Ekström Andersson går, använder man sig bara av avidentifierade prov när det kommer till nationella proven. Men han tror det skulle vara bra att använda sig av anonyma prov oftare.

– Det är ju kunskapen som ska bedömas, och jag har ju hört talas om det som hände utanför Stockholm, säger han.

Tror du att något liknande skulle kunna hända på andra ställen?

– Ja, och det gör det säkert också.

Det är upp till varje rektor att själv bestämma hur skolan ska göra med bedömningar av prov. I Sörmland är det ovanligt med avidentifierade prov. Flera skolor som P4 Sörmland pratat med säger att det är en stor process att anonymisera proven och att man använder andra metoder för att säkerställa proven, exempelvis medbedömning. Men på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har man testat på det här i några klasser.

–Jag tror det är bra. Då kan lärarna bedöma utifrån själva provet och inte utifrån vem som skrivit det. Man kanske har en idé om hur eleven ska ha presterat, säger eleven Julia Enehöjd som skrivit avidentifierade prov.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".