Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#minP4vardag

Live från Rekarneskolan: Betyg, prestation och framtid

Publicerat torsdag 12 maj 2016 kl 09.00
Daniel och Natalie.
1 av 3
Daniel och Natalie
Susanne Lindkvist Eriksson och Titti Hildebrand sänder från Rekarneskolan i Eskilstuna idag. Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio
2 av 3
Susanne Lindkvist Eriksson och Titti Hildebrand sänder från Rekarneskolan i Eskilstuna idag. Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio
Rekarneskolan i Eskilstuna. Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio
3 av 3
Rekarneskolan i Eskilstuna. Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio

Susanne och Titti i Förmiddag flyttade ut sändningen till gymnasieskolan Rekarne i Eskilstuna.

Se liverapport och chatt om stress med psykolog Jenny Klefbom och få råd från vår mentala coach Johan Plate

P4 Sörmland: God morgon från Rekarneskolan!

09:24, 12 May 2016

Susanne och Titti laddar för sändning

09:26, 12 May 2016

P4 Sörmland: Nu drar vi snart igång sändningen! Välkommen att ställa dina frågor om stress till psykolog Jenny Klefbom /Katarina, publikredaktör

09:53, 12 May 2016


Jenny Klefbom, psykolog

Jenny Klefbom, psykolog

09:59, 12 May 2016

Daniel: varför när man är nästan på A nivå i betyg men har en sak på B nivå, får man då B i slutändan ändå?

Jenny Klefbom, psykolog: Hej Daniel!
Betygssystemen är inte helt lätt att förstå. Inte ens för mig, som ändå jobbar inom skolans värld. Jag tycker att det är lite upprörande att du inte har fått tillräckligt med information från din lärare/mentor för att bättre förstå vad du behöver göra. Så som jag har förstått systemet så ska det inte vara avgörande om man har "råkat" prestera dåligt vid något enstaka tillfälle. Det ska gå att få A i alla fall - om man på något annat sätt har kunnat visa att man har tillgodogjort sig kunskaperna och färdigheterna. Prata med din lärare, och diskutera saken. Hälsningar Jenny

10:11, 12 May 2016

A: Vad ska man göra när man känner sig stressad?

Jenny Klefbom, psykolog:
Hej A!
Stress är egentligen en känsla och beror inte självklart på hur mycket man har att göra eller liknande. Så det första man bör göra är att ta reda på: Beror min känsla av stress på att jag faktiskt har för mycket i mitt liv, och för lite vila. Eller är det mer jag själv som stressar upp mig, och kanske har för höga inre krav. Om det handlar om det första, så kan man gå systematiskt tillväga och göra upp ett schema för vad livet ska innehålla. Och det schemat ska då innehålla även sånt som att ha kul, träffa kompisar och ägna sig åt fritidsaktiviteter. En annan sak är om det handlar om tillfällig eller långvarig stress. Att vara stressad under vissa perioder i livet behöver inte vara farligt, utan kan till och med vara bra för ens prestationer. Det är att gå och dras med en ständig känsla av att inte hinna med som i längden blir skadligt. Hälsningar Jenny

10:20, 12 May 2016


På skolan finns något som elever och lärare kallar för Rekarneandan, som handlar om att hjälpa varandra och stötta den som kan känna sig utsatt.

På skolan finns något som elever och lärare kallar för Rekarneandan, som handlar om att hjälpa varandra och stötta den som kan känna sig utsatt.

10:57, 12 May 2016


Gazang tycker att alla ungdomar ska fortsätta kämpa fast det känns stressigt ibland

Gazang tycker att alla ungdomar ska fortsätta kämpa fast det känns stressigt ibland

11:05, 12 May 2016

Lisa: Vad kan man göra för att förminska stress och kunna hjälp sig själv att inte gå in i vägen?

Jenny Klefbom, psykolog:
Hej Lisa!
Om man går in i väggen, eller drabbas av utmattningsdepression som jag skulle kalla det för, så beror det på att man under väldigt lång tid har stressat för mycket, vilat för lite och lyssnat för lite på sina egna signaler, både fysiska och psykiska. Tecken som man ska vara vaksam på är om man får förändrade sömnmönster och behöver mycker mer, eller mindre, sömn än man brukar göra. Eller om man blir irritabel, okoncentrerad, inte tycker att något är roligt, känner en uppgivenhet över att man aldrig kommer att hinna färdigt med allt. Känner man så, så är det dags att lägga in handbromsen. Om man vet med sig att man är i riskzonen, så kan det vara bra att prata med föräldrar, syskon eller kompisar om saken och faktiskt be dem att säga till om de tycker att man stressar för mycket. Man kan också be dem om hjälp med att "se lite klarare" på vad som är viktigt och vad som kan prioriteras bort. För när man är mitt inne i ett ekorrhjul så har man jättesvårt att skilja ut sådan. Lycka till! Jenny

11:07, 12 May 2016

Anders: Hej Jenny! Jag som lärare är skyldig att bedöma elevernas kunskaper utifrån de kunskapskrav som skolverket har ålagt oss att göra. Jag får heller inte skära ned på det centrala innehållet i någon kurs. Hur kan jag hjälpa mina elever att inte känna sig stressade av alla uppgifter utan att jag kan minska på varken antalet uppgifter eller innehållet i min kurs (för det kan jag ju inte göra utan att bryta de direktiv vi fått från skolverket)? Vad ska vi lärare ha för strategi för att hjälpa våra stressade elever?

Jenny Klefbom, psykolog:
Hej Anders!
En sak som jag tror (efter att ha jobbat i skolan under många år) många lärare har svårt för är att vara raka mot elever med vad de ser att eleverna har för förutsättningar. Det är att göra eleverna en otjänst att låtsas som att alla kan nå A i allt, om de bara lägger manken till. Bättre är att hitta varje enskild elevs talanger och intressen och uppmuntra dem att utveckla dem. Alla måste inte vara bäst i allt. Och alla måste inte satsa på teoretiska utbildningar. Oftast hänger det ju dessutom ihop; om man är bra på något så är man också ofta intresserad av detta. Hälsningar Jenny

11:12, 12 May 2016


Serena Saarela och Alice Lindberg går första året på byggprogrammet och trivs bättre med att jobba med praktiska ämnen mer än teoretiska. Drömmen för Alice är att bli maskinförare och bli egenföretagare och Serena vill bli plattsättare.

Serena Saarela och Alice Lindberg går första året på byggprogrammet och trivs bättre med att jobba med praktiska ämnen mer än teoretiska. Drömmen för Alice är att bli maskinförare och bli egenföretagare och Serena vill bli plattsättare.

11:22, 12 May 2016

Anna: Varför har det blivit så vanligt med stress bland ungdomar? Är det pga högre krav och förhoppningar, eller att det är svårare att bli något stort? Alltså få ett bra jobb ochsåvidare..

Jenny Klefbom, psykolog:
Hej Anna!
Det beror lite på i vilket tidsperspektiv man ser saken, och hur man definierar stress. För länge sedan handlade stressen om att skydda sig från anfall från vilda djur eller fientliga stammar, och för inte så länge sedan handlade stressen om att få mat på bordet. Tyvärr finns det ju gott om människor i världen ännu idag vars stress handlar om att överleva dagen. När jag skriver det här så låter det som att jag avfärdar vår nutida stress som något av ett lyxproblem, men så tänker inte jag. Det viktigaste av alla behov vi människor har är att passa in i den sociala gemenskapen. Och det är i detta jag tror mycket av den moderna stressen bottnar. Media, föräldrar och ibland lärare ger ungdomar bilden att allt annat än en lyckad karriär och god ekonomi är ett misslyckande. Just det här att vi har tillgång till så väldigt mycket information om hur andra har det gör att våra jämförelser blir lite snäva. Alla kan ju inte bli världberömda artister eller presidenter, och det är ju inte heller självklart ett sånt liv man mår bäst av. Så det här med "att bli något stort" skulle jag önska kunde betyda många olika saker. Att bli någons allra bästa vän. Att bli en fantastisk och älskad förälder. Att göra livet lyckligt för pensionärer som hemtjänstpersonal. Att måla fina tavlor eller producera roliga youtubefilmer, även om de inte får så många visningar. Allt detta borde man kunna känna sig stolt och nöjd med. Det handlar om att ifrågasätta normer, och att se vad som är viktigt på riktigt, för just dig. Hälsningar Jenny

11:25, 12 May 2016

P4 Sörmland: Det blev plötsligt helt tyst inne på Rekarneskolan där vår radiosändning ljuder på full volym. Det visade sig att en elev behövde ladda mobilen... Mobilen laddas nu i en annan kontakt och sändningen fortsätter :-) I samma stund tappade vi satellitkontakt så det blev ett kort avbrott även för övriga lyssnare. Men nu kör vi vidare

11:30, 12 May 2016



11:31, 12 May 2016

Daniel: Hej! Daniel från Arbetsförmedlingen här: Vill ni veta mer om att söka sommarjobb så lyssna gärna på Arbetsförmedlingens jobbpodd, avsnitt 3. Där kan ni få många bra tips. Om du är arbetsgivare och har intresse av att anställa ungdomar till sommaren får du gärna kontakta Arbetsförmedlingen.

11:42, 12 May 2016


Daniel från Arbetsförmedlingen

Daniel från Arbetsförmedlingen

11:51, 12 May 2016


Programchef Jenny Roxberger är studiovärdinna och håller koll på tiden idag :-)

Programchef Jenny Roxberger är studiovärdinna och håller koll på tiden idag :-)

11:54, 12 May 2016

Jocke: Är inte stress bra för något, då? Vad är det annars till för?

Jenny Klefbom, psykolog:
Hej Jocke!
Stress, precis som allt annat vi upplever, fyller förstås i grund och botten en funktion, nämligen att vi ska prestera bättre och mer. Sett ur ett biologiskt perspektiv så har det i vissa perioder och situationer varit prestationer som har avgjort om vi har överlevt - eller gått under. Om man får ett starkt adrenalinpåslag, som man får vid stress, så både tänker och springer man snabbare (fast inte självklart klokare tankar). Problemet är att utmaningarna i det moderna samhället sällan handlar om snabba reaktioner, det man brukar kalla för "fight or flight"-responser. Det vill säga att man antingen tar upp kampen eller flyr. I stället så handlar det ofta om att uppnå diffusa mål på väldigt lång sikt. Som till exempel att skaffa sig en utbildning, få ett jobb för att sen göra karriär. Kanske 10 år senare. Ett sätt att hantera det här problemet är att dela upp sina stora mål i mindre delmål. Och sen se till att ge sig själv ordentliga belöningar och självberöm när man uppnåt delmålen. Att fira att man klarat ett prov, t ex, i stället för att bara skynda vidare med pluggandet till nästa prov. Hälsningar Jenny

12:11, 12 May 2016


Nu finns mentala coachen Johan Plate på plats för att svara på dina frågor om prestation, krav och styrka i vardagen. Är det kanske våra förväntningar det är fel på? /Katarina, publikredaktör

Nu finns mentala coachen Johan Plate på plats för att svara på dina frågor om prestation, krav och styrka i vardagen. Är det kanske våra förväntningar det är fel på? /Katarina, publikredaktör

12:12, 12 May 2016

Mäster: Hej! Jag tror de flesta vet hur man ska undvika stress, men ändå gör man alltid fel. Hur ska man hitta motivationen eller metoden att göra rätt?

Jenny Klefbom, psykolog:
Hej Mäster!
Om det du störs av är tillfällig stress så behöver du kanske inte göra så mycket åt saken. Det går inte att ta bort all stress ur sitt liv. Men om du ändå känner att du vill uppnå ett större lugn så är det ofta en bra idé att kartlägga exakt vilka situationer som utlöser stressen hos just dig. Någon kanske är jättestressad på morgnarna, och kommer för sent på grund av det, vilket förstås bygger på morgonstressen ännu mer. Någon annan kanske stressas av provsituationer, eller av att känna att man inte förstår eller hänger med i skolan. Genom att kartlägga sitt liv så kan man ofta hitta en förklaring, och därmed en lösning. Som att ställa klockan lite tidigare, se till att få bli examinerad muntligt (om man har stora svårigheter) eller få extra stöd i skolan i de ämnen man inte hänger med i. Hälsningar Jenny

12:21, 12 May 2016

Jeppe: Ibland känns det som om det är krav från alla håll samtidigt, t.ex skolan, idrotten och hemma. Hur ska man hantera alla saker och inte känna sig helt överhopad?

Johan Plate, mental rådgivare: Hej! Frågan du ställer är en STOR fråga. Alla känner som du ibland. Ett enkelt svar på din fråga är att du ska försöka få en balans mellan de krav som ställs och din förmåga att leva upp till dessa krav. Och det viktigaste - att du jobbar med din egen upplevelse av kraven. Förmodligen kan du mer än vad du tror och det i sig kan hjälpa dig se annorlund på kraven. En annan fråga du ska ställa dig är också: För vems skull presterar du? Se till att det är för din skull och att du inte gör andras krav till dina egna. Och sista rådet - se till att du vilar med jämna mellanrum. Lösningen på en stressad, kravfylld miljö är INTE att Du jobbar ännu mer! Mvh Johan Plate

12:26, 12 May 2016

Oliver Skoog: Hur blir man en bättre fotbollsspelare?

Johan Plate, mental rådgivare: Man ser till att man väljer rätt föräldrar (!), tränar bättre än de andra och att Du skaffar en tränare/coach som tror på Dig! Och det viktigaste - att aldrig ge upp drömmen om att bli bra!
Lycka till, Johan P

12:30, 12 May 2016


Vår sändning från Rekarnegymnasiet avslutas med att Johan Plate diskuterar mentala strategier med eleverna.

Vår sändning från Rekarnegymnasiet avslutas med att Johan Plate diskuterar mentala strategier med eleverna.

13:01, 12 May 2016


Nu tackar vi alla som lyssnat och varit med i vår sändning! /Katarina Larsson, publikredaktör

Nu tackar vi alla som lyssnat och varit med i vår sändning! /Katarina Larsson, publikredaktör

13:03, 12 May 2016

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".