Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskare om hur landsbygdselever påverkas när deras skola läggs ner

Publicerat måndag 16 maj 2016 kl 17.38
Magdalena Cedering: Barnen beskriver att de får huvudvärk och får svårare att koncentrera sig
(5:18 min)
Laxne skola.
Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio.

Den senaste i raden av landsbygdsskolor som riskerar nedläggning är Laxne skola. Enligt forskaren Magdalenda Cedering får elevers längre skolväg betydande inverkan på barnens vardagsliv.

I ett inledande skede vittnar barn som hon har varit i kontakt med i sin forskning att de längre skoldagarna och högre ljudnivåerna på en större skola påverkar dem mycket.

– De beskriver själva att de får ökad huvudvärk, blir tröttare och har  svårare att koncentrera sig inne i klassrummet. Sedan vänjer man sig vid det nya och det här ebbar ut. 

Man kan också behöva dra ner på fritidsaktiviteter på grund av att man får kortare tid att utöva dem på grund av restiderna. Men samtidigt kanske man byter ut aktiviteter till sådana som finns längre bort.

Avslutningsvis konstaterar Magdalena Cedering att de som verkligen berörs av en skolnedläggningar, alltså skoleleverna själva, sällan får komma till tals i processen.

– Jag önskar att det skulle finnas en tydligare dialog med eleverna och att de skulle få ställa sina egna konkreta frågor om sitt vardagsliv. De är rätt osynliga i de här processerna, där kommunikationen sker mera mellan administration, politiker och föräldrar.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".