Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt att få sommarjobb för unga med funktionshinder i Sörmland

Publicerat onsdag 1 juni 2016 kl 06.05
Gunilla Andersson (S): Det är svårt att bedöma vem som är funkstionsnedsatt
(2:01 min)
Marika Kuusela med katten Sam.
Marika Kuusela ska jobba på en förskola i sommar, här med katten Sam. Foto: Katarina Wahlström

I de sörmländska kommunerna är det numera bara i Trosa som elever med en funktionsnedsättning prioriteras, enligt en rundringning P4 Sörmland gjort.

Att få ett sommarjobb för den som har en funktionsnedsättning är många gånger svårt men i Trosa har Marika Kuusela fått jobb via kommunen.

– Det var skolans rektor som föreslog att jag skulle prova på att sommarjobba och jag tänkte att det kan vara kul. Att inte bara sitta hemma hela dagarna. Om jag skulle sökt jobb själv och fått nej skulle jag nog ge upp till sist, säger Marika Kuusela som bor i Trosa och har diagnosen aspberger och autism.

I Katrineholm, Flen och Vingåker får alla som är födda 99 ett sommarjobb om de vill, även de som har en funktionsnedsättning. I Oxelösund, Gnesta och Eskilstuna, är det lotten som avgör vem som får jobba.

När P4 Sörmland ringer runt visar det sig att Nyköping, som i flera år haft unga med funktionsnedsättning som prioriterad grupp, istället har studerande på vård- och omsorgsprogrammet, nyanlända från introduktionsprogrammet och de som tidigare inte haft någon feriepraktik tidigare, som prioriterad grupp.

– Vi har fått signaler från föregående år, att det är svårt att bedöma vem som är funktionsnedsatt. Därför har vi gjort om begreppet till mångfaldsperspektiv, säger Gunilla Andersson (S) ordförande i Utbildnings-, Arbetsmarknads- och integrationsnämnden.

Men att det skulle vara svårt att bedöma vem som är funktionsnedsatt köper inte Bo Nordström ordförande ör FUB, För barn och vuxna med utvecklingsstörning i södra Sörmland.

– Det borde skolan kunna göra, där vet man vad eleverna klarar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".