Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ: Höghastighetståg skapar större arbetsmarknader

Uppdaterat söndag 11 september 2016 kl 10.42
Publicerat söndag 11 september 2016 kl 07.52
Nyköpings tågstation. Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio.
Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio.

Höghastighetståg kommer att förbättra möjligheten till jobb och pendling mellan bland annat Stockholm och Göteborg och gör det möjligt att snabbare ta sig till större arbetsmarknadsregioner för att jobba. Det är budskapet från två företrädare för SJ på Dagens Nyheters debattsida. 

SJ:s styrelseordförande Jan Sundling och vd:n Crister Fritzson skriver på Dagens Nyheters debattsida idag att den planerade höghastighetsjärnvägen gör det möjligt att resa mellan exempelvis Stockholm-Göteborg på två timmar och att tåg skulle kunna gå var sjätte minut i rusningstrafik.

Det skulle, enligt SJ, öka möjligheterna till pendling mellan de större städerna som exempelvis Västerås, Linköping och Norrköping.

SJ:s företrädare pekar på att höghastighetstågen kommer att minska restiden till och från Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö - och från andra orter till d större städerna - vilket kommer att göra att östra, västra och södra Sverige i praktiken kommer att växa ihop till en arbetsmarknadsregion som kan konkurrera med andra starka regioner i Europa. 

Istället för att storstäder och tätortsregioner konkurrerar med varandra kan större arbetsmarknadsregioner konkurrera med arbetsmarknadsregioner i Europa.

Det skulle öka möjligheten för företag att etablerar sig i södra Sverige i stället för i Tyskland eller England, menar SJ, som tror att det skulle skapa en större arbetsmarknad och därmed öka pendlingsmöjligheterna. Fler skulle välja tåget för att arbetspendla. 

SJ hänvisar bland annat till Mälardalen där restiden på senare år reducerats till en timme eller kortare vilket har gjort att fler valt att pendla.

En del av detta är Svealandsbanan som invigdes 1997 och som har ökat pendlingen mellan Eskilstuna och Stockholm kraftigt - mer än vad ansvariga politiker hade kunnat förutspå. Därför byggs tågkapaciteten ut nu med dubbelspår för att minska de senaste årens förseningar.

Enligt det senaste förslaget ska Sörmland ingå i en större region tillsammans med Gävleborg, Dalarna, Uppsala, Västmanland och Örebro.

SJ tar dock inte ställning till den administrativa diskussionen om storregioner, enligt SJ:s presstjänst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".