Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Interkulturell förståelse viktig i lärarundervisning på Mälardalens högskola

Publicerat söndag 16 oktober 2016 kl 08.35
Eva Sundgren: Här har vi ett klassrum med olika kulturer och det är en resurs
(1:04 min)
Eva Sundgren. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.
Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.

För att öka kunskaperna på lärarutbildningarna kring skolans möte med dom nyanlända har forskare på Mälardalens högskola gått samman och tagit fram en antologi.

Professorn i Svenska Eva Sundgren som är en av dom två redaktörerna hoppas att boken ska öka dom blivande lärarnas förutsättningar att göra ett bra jobb på skolorna. Det  bland annat genom att tänka på språkets betydelse i all undervisning.

– När man är lärare och är medveten om hur ens eget ämnesspråk ser ut, och kan tillsammans med eleverna diskutera och använda språket på olika sätt så kan göra stor skillnad bara genom att arbeta med ganska små saker egentligen, säger Eva Sundgren.

Men det handlar inte bara om språket utan också om lärarnas förhållningssätt.

– Det fortsätter som en röd tråd att det är viktigt att det är en interkulturell undervisning. Man kan se det som att här har vi ett klassrum med olika kulturer och det är en resurs, säger Eva Sundgren.

Antologin heter "Skolans möte med nyanlända" och de båda redaktörerna,  Eva Sundgren och Pirjo Lahdenperä har fått i uppdrag att ta fram ytterligare en antologi. 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".