Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elev efter Pisa: Målet måste vara att alla elever utvecklas

Publicerat tisdag 6 december 2016 kl 12.42
Josefin Helleday, elev vid S:t Eskil: Se varje elevs behov
(2:31 min)
Josefin Helleday och Sara Seppänen
Josefin Helleday och Sara Seppänen Foto: Tobias Sandblad

Svenska elever bryter trenden och höjer sina resultat i alla ämnen i Pisa-rapporten, som presenterades idag.

Det innebär att Sverige åter ligger på eller över OECD-snittet när det gäller elevernas kunskaper i matematik naturvetenskap och läsförståelse. I matematik har gruppen lågpresterande minskat, samtidigt som de högpresterande ökat och den största upphämtningen har gjorts i läsförståelse.

Men enligt Pisa-rapporten har gapet mellan elever från socioekonomiskt svaga och starka hem ökat och skillnaderna mellan elever med inhemsk respektive utländsk bakgrund är större i Sverige än i OECD.

– Utvecklingen i Sverige är ju, trots det här resultatet, inte jämlikt och målet måste vara att alla elever utvecklas och når sin fulla potential, säger Josefin Helleday, som är elev vid S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".