Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Familjen spelar stor roll för elevers skolresultat

Publicerat onsdag 7 december 2016 kl 05.20
"Vi måste överbrygga skillnaden"
(1:59 min)
Maria Forsberg är lärare på Årbyskolan i Eskilstuna
1 av 2
Maria Forsberg är högstadielärare på Årbyskolan i Eskilstuna. Hon tycker att skolan borde satsa mer på att ge elever stöd även utanför lektionstid. Foto: Staffan Axelsson
Pojke springer framför skola
2 av 2
Årbyskolan i Eskilstuna. Foto: Staffan Axelsson

Elever i den svenska skolan har bättre kunskaper i naturvetenskap, matematik och svenska än för tre år sedan, visar kunskapstestet Pisa. Samtidigt har skillnaderna mellan hög- och lågpresterande elever ökat och utbildningsnivån i familjen spelar stor roll i det.

Rosalin Majid Yousif är 14 år och går på Årbyskolan i Eskilstuna, hon tar mest hjälp av sina syskon.

– Det är mer mina syskon som brukar hjälpa mig, för de har gått i skolan här. Det har inte mina föräldrar gjort. I Irak hade de ganska bra utbildningar. Mamma var lärare i matematik och pappa var arkitekt.

När Pisa-undersökningen presenterades för tre år sedan visade den att kunskaperna hos 15-åringar i Sverige hade rasat. Årets rapport visar att trenden har vänt och att kunskaperna har ökat. Det gäller främst matematik och svenska.

Samtidigt visar rapporten att elevernas socioekonomiska bakgrund, till exempel föräldrarnas utbildningsnivå, har fått en större betydelse för hur väl de presterar. Och enligt en rapport från IFAU har även skillnaden mellan skolor ökat de senaste åren, vilket de menar beror på ökad boendesegregering.

– Först ska man slå fast att de skillnader i skolresultat som vi ser, de beror helt och hållet på ökade skillnader i elevers förutsättningar mellan skolor. Så familjen är jätteviktig för att förklara skolresultat, det förklarar nästan hälften av skillnaden i resultat mellan elever, säger Björn Öckert, forskare på IFAU.

Att elevernas bakgrund är avgörande för deras prestationer i skolan är inte heller främmande för Maria Forsberg som är högstadielärare på Årbyskolan i Eskilstuna. Hon berättar att hon försöker finnas tillgänglig så mycket som möjligt för sina elever även utanför lektionstid, för att svara på frågor och ge hjälp. Det är något som hon tycker att skolan borde satsa mer på:

– Jag tror att det är nyckeln om man vill att alla ska få bättre resultat. Då handlar det om att överbrygga skillnaden som finns när man har helt olika förutsättningar hemma. Där tror jag att skolan ska lägga mer tid och faktiskt kanske lägga in det i lärarnas tjänster, att vi har fler timmar på eftermiddagar då vi kan jobba med elever.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".