Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Första steget mot utökad tågtrafik i Mälardalen

Uppdaterat måndag 12 december 2016 kl 06.47
Publicerat måndag 12 december 2016 kl 05.41
Mårten Levin vd Mälab: Fler får möjlighet att åka
(1:46 min)
Lokdraget tåg rullar in på Eskilstuna centralstation
Lokdragna tåg ersätter dubbeldäckare. Foto: Annizeth Åberg/Sveriges Radio

Igår började de nya tågtidtabellerna för Sörmland och övriga Mälardalen att gälla. Det är ett första steg i avvaktan på de 33 nya tåg som det landstingsgemensamma bolaget Mälab köpt in och som kommer att levereras senare.

– Det är bra, för då har jag en tidigare avgång så jag kan vara på jobbet sju istället för åtta, säger Ulrika Persson som pendlar från Hälleforsnäs till jobbet i Eskilstuna.

Varför är det bra att vara på jobbet tidigare?

– Om jag vill åka hem tidigare än 17.24, skrattar Ulrika Persson.

Anne Sampokoski pendlar från Eskilstuna till jobbet i Västerås har koll på de nya avgångarna som blir på hennes sträcka.

– Det är bra men det borde bli fler, ännu fler. Varje halvtimma helst, säger Anne Sampokoski. 

SJ kommer att utföra trafiken, men på många sträckor som får utökad trafik i Mälardalen så sker det på uppdrag av det landstingsgemensamma bolaget Mälab som ägs gemensamt av landstingen i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland.

– Meckigt kan man säga, det är många som behöver komma överens. Trafiken blir en kompromiss mellan de här länen, mellan de stora och de små städerna på de här linjerna. Men det är nödvändigt, säger Mårten Levin som är vd för Mälab.

Den tätare tågtidtabellen ska locka fler att ta tåget.

– Folk som idag inte över huvud taget har möjlighet att resa med vare sig det är med bil eller med tåg, att de får möjlighet att resa och börjar resa.

Men dubbeldäckarna försvinner. Trist, tycker Stefan Frölund som pendlar mellan Eskilstuna och Arboga.

– De är gamla och skramliga de tågen vi åker med. Men de går ju, säger Stefan Fröberg.

I grytan Mälardalen är de regionala tågen sleven som rör om, så att rörligheten ökar menar Mårten Levin.

– Det blir en större arbetsmarknad där företagen får fler potentiella anställda att rekrytera. Som anställd eller studerande får man tillgång till fler arbetsplatser, tillgång till fler skolor och så vidare. Det är positivt för regionalekonomin.

Det blir mer och tätare tågtrafik i Mälardalen succesivt från och med nu och de kommande fyra åren. Dessutom införs ett nytt pendlarkort som kan användas på både regionaltåg och anslutningstrafik över länsgränserna från i höst.

Källa för informationen i kartan: tim.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".