Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tråkiga skolraster för högstadieelever

Publicerat torsdag 23 mars kl 06.00
Leo,13 från Gnesta: Folk hänger i dörrkarmar och klättrar på skåpen
(2:54 min)
Högstadieelever Frejaskolan
Bild tv: Leo Rehnström, Jennifer Klos och Tindra Barrmark. Th: Saga Sahlberg. Samtliga elever vid Frejaskolan i Gnesta. Foto: Jonna Berglund

Idag sätter P4 Sörmand fokus på högstadieelevers tillgång till en anpassad skolgård och till rörelse på rasterna.
- Det finns tre alternativ: fotboll, sitta med mobilen eller gå runt. Det är tråkigt och jag skulle vilja göra mer, berättar Tindra Barrmark, 14 år från Gnesta.

Och på Frejaskolan i Gnesta berättar flera elever om alltför små möjligheter till lek och fysiska aktiviteter mellan lektionerna. Förutom en fotbollsplan med basketkorgar och några pingisbord finns inget att göra utomhus för högstadiets drygt 400 elever - samtidigt som de inte får besöka låg- och mellanstadiets område på skolan där fler lekmöjligheter finns.

Att "gå runt" är ett uttryck som högstadieeleverna på Frejaskolan i Gnesta återkommer till. Det eller att hänga med mobilen - från att i mellanstadiet vara ute och leka på rasterna. Det här samtidigt som svenska barn rör sig allt mindre, enligt folkhälsomyndigheten. Något som gjort att regeringen gett ett uppdrag till Skolverket att se över möjligheterna till daglig fysisk aktivitet i skolan - och här ingår också översyn av rasterna.

P4 Sörmland träffar Saga Sahlberg, 13 år, under en tiominutersrast.

- Då går jag bara runt - men om jag hinner så kör jag en snabb fotbollsturnering. Då får man röra på sig och då kan jag koncentrera mig bättre på lektionerna.

Vad gör du när du inte kan spela fotboll?

- Då går jag bara runt eller spela kort inomhus. Det är ganska tråkigt, men det enda man kan hitta på om vintern, säger Saga Sahlberg.

Nu har ungdomsrådet i Gnesta tillsammans med Frejaskolans ledning sett till att fotbollsplanen förbättrats. Samtidigt har högstadiets cafeteria utvecklats och gjorts mer attraktiv. Men det räcker inte, tycker Leo, som skulle vilja ha någon form av klättringsmöjligheter på skolgården:

- För folk har ju behov av att hänga i dörrkarmarna. Men då kan man ju gå ut och göra det istället, säger han.

Elever som klättrar på skåpen eller hänger i dörrarna för att få utlopp för sin energi - samtidigt som lusten att få leka finns kvar, berättar Tindra Barrmark:

- Förut var man ju ute och lekte och då gick tiden snabbare.

Men samtidigt finns en policy på Frejaskolan - i likhet med flera andra F-9 skolor i Sörmland - som går ut på att högstadieeleverna inte får gå och leka på den den del av skolgården där låg- och mellanstadiebarnen vistas och där gungor och klättermöjligheter finns. Det här för att de små inte ska trängas undan. Men Saga Sahlberg tror på att åldersgrupperna möts istället:

- Det gör att man kan bli säkrare på alla platser i skolan och att alla känner sig trygga med varandra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".