Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högt tryck på vårdcentralerna – allt fler som ringer

Uppdaterat torsdag 20 april kl 17.08
Publicerat torsdag 20 april kl 06.02
"Måste hitta andra sätt att bli mer tillgängliga"
(1:43 min)
Vårdcentral
Foto: Sveriges Radio

Tillgängligheten, alltså hur snabbt du som medborgare möts av primärvården, har blivit något sämre första kvartalet 2017 jämfört med året före.

Telefonsamtal som besvaras samma dag sjönk från 91 till 88 procent, samtidigt som det var fler som ringde.

Vid årsskiftet infördes avgiftsfria besök och utökade öppettider på vårdcentralerna. Men hur mycket det har påverkat det ökade inflödet av samtal är svårt att säga menar Helena Gustafsson som är verksamhetschef på vårdcentralen Linden i Katrineholm.

– Men det är klart att det kan bidra, att efterfrågan blir större. Det är väl fördelen med avgiftsfritt, det blir en vård på lika villkor på ett annat sett. Har det varit för dyrt att söka vård för att du har en dålig ekonomi så har du möjlighet nu.

För att klara tillgänglighetskravet från landstinget bör vårdcentralerna besvara 90 procent av samtalen samma dag som de kommer in. Första kvartalet förra året var det 9 av 27 vårdcentraler som inte nådde upp till den svarsfrekvensen och så är det även detta år. Men snittet har försämrats och det drastiskt på vissa ställen. Så som på vårdcentralen Linden som under februari månad besvarade strax över hälften av samtalen.

– Mängden samtal har ökat. Vi bemannar i telefonen med alla sjuksköterskor på förmiddagen. Jag tror inte på att bemanna upp mer i telefonen. Jag tror vi måste hitta andra sätt att bli mer tillgängliga, säger Helena Gustafsson.

Betydligt fler vårdcentraler klarar kravet på att patienter ska få läkarbesök inom sju dagar. Där är det endast Trosa vårdcentral och Centrum i Flen som inte når upp till kravet på att 85 procent av patienterna ska få tid inom en vecka.

På Linden i Katrineholm har man fått lösa bemanningen av läkare under de utökade öppettiderna med hyrpersonal i dagsläget. Och under sommarmånaderna kommer de få dispens för att kunna återgå till öppettiderna som man hade innan årsskiftet berättar verksamhetschef Helena Gustafsson.

– Det troliga är att vi kommer kunna gå tillbaka till de ordinarie öppettiderna, just för att klara bemanningen på ett bättre sätt.

Aina Nilsson, primärvårdschef i landstinget Sörmland menar att en anledning till de längre väntetiderna är att det saknas tillräckligt med personal på en del vårdcentraler, men att mer personal är på gång.

Hon säger också att vårdcentralerna behöver se över andra vägar att nå patienterna än via telefonen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".