Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler laddstationer i bostadsområden behövs för att nå klimatmålet

Publicerat onsdag 19 april kl 16.21
Klimatstrateg: Avgörande för att köpa en elbil är om man har möjlighet att ladda den hemma
(1:57 min)
Emelie Österqvist, Energi och klimatsamordnare på länsstyrelsen
Emelie Österlund, Energi och klimatsamordnare på länsstyrelsen, framför en inte helt fossilfri fordonspark. Men Sörmland ligger bra till jämfört med andra län då det gäller intresset att söka stödpengar för klimatsmarta investeringar. Foto: Per Thyrén/Sverigesradio.

För att nå en fossiloberoende fordonsflotta före målet år 2030 så behövs det fler laddningsstationer i Sörmland.

Antalet laddstationer i Sörmland har det senaste året ökat från en låg nivå bland annat längs Europavägarna och riksvägarna och nästa steg är att få fler laddare i bostadsområden med flerfamiljshus. Det menar Emelie Österqvist är klimatstrateg på länsstyrelsen som handlägger bidrag till det statliga stödet Klimatklivet. 

– Avgörande för om man väljer att investera i en elbil är om man kan ladda hemma, för trots allt så laddar man i mycket mindre utsträckning på de publika laddstationerna, och därför är det viktigt att den som bor exempelvis i en hyresrätt får möjlighet att ladda sin elbil hemma, säger Emelie Österqvist. 

Men trots att regeringen satsar först 700 miljoner kronor och nu i vårbudgeten en halv miljard till så räcker pengarna inte till alla som söker,  och länsstyrelsen opch Naturvårdsverket måste prioritera där bidraget kan ge störst klimatnytta. Ett kommunalt bostadsbolag som fått avslag är Kustbostäder i Oxelösund, där Per Alm är VD.

– Vi har väl snappat upp det här också att det är viktigt att bygga ut infrastrukturen och hade nog räknat med att få bidrag, så vi blev lite förvånade kan man säga, säger Per Alm.

Men Kustbostäder räknar med att lämna in en ny ansökan och planerar att sätta upp laddstolpar i bostadsområdena framöver.

– Vi har det här högt på agendan och hoppas kunna ha  några platser ute inom allmännyttan, säger Per Alm.

Idag finns cirka en laddstation på 10 000 invånare i Sörmland, något som Olle Johansson VD i branchorganisationen Power Cirkel kommenterar så här.

– Det räcker inte. Men om det ska vara en per 1000 invånare eller en per 5000 invånare, det vågar jag inte säga, säger Olle Johansson.

Och bristen på laddstationer gör att många tvekar inför köpet. Försäljningen stannade enligt branschen förra året på cirka 3000 elbilar.

Och trots att man idag beroende på bilmärke kan köra upp till 30 mil på ett fulladdat batteri så är just bristen på laddstationer en hämsko för försäljningen, det menar Mikael Johansson, bilförsäljare på Bilia i Eskilstuna.

– Man vet inte hur långt man kommer att kunna ta sig. Det är den vanligaste orsaken. Hade det funnits stationer överallt då tror jag helt klart att det hade blivit mer försäljning, säger Mikael Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".