Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

19-åring åtalad för dödsolyckan i somras

Publicerat måndag 10 oktober 2005 kl 10.06

Den 19-åring, som i somras körde ihjäl en 15-årig flicka på cykel, åtalades på måndagen vid Eskilstuna tingsrätt. Den unga mannen åtalas för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och grov vårdslöshet i trafik.

Den 2 juli skulle två tonårstjejer cykla från söder till Rothoffsparken i Eskilstuna. Den ena tjejen skjutsade den andra. De körde på Smedjegatan och skulle köra över Gymnastikgatan där det är en cykelöverfart och övergångsställe.

Samtidigt är en svart Honda CRX Civic på väg från Järntorget ner mot centrum i mycket hög fart. Den nu åtalade mannen säger i polisförhören att han är på väg till en bilverkstad för att ”fixa” bilen. När flickorna upptäcker bilen är det för sent. Bilen bromsar kraftigt, men kör på cykeln och en av flickorna omkommer. Hennes kompis ramlar i backen, skadar handleden och chockas svårt. Flera personer blir vittnen till olyckan.

19-åringen, som körde bilen, åtalades på måndagen för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppssskada och grov vårdslöshet i trafik. Enligt polisutredningen saknade bilen hastighetsmätare och belysning och var inte registrerad i Sverige. Bilen var köpt i Tyskland för tre år sedan.

19-åringen säger i polisförhören att han var på väg från sitt hem till en bilverkstad för att få bilen ”fixad”. I Gillbergarondellen blir han irriterad på en buss, som han menar, felaktig kör före honom. När han sedan kör på Tegelbruksgatan mot Järntorget ner mot centrum tycker han att bussen kör för sakta och kör därför om bussen.

Enligt polisutredningen kör han på vänster sida om de refuger som finns vid Järntorget och fortsätter sedan ner under järnvägstunneln, men han förnekar att han kört på fel sida om refugerna. Däremot erkänner han att han körde om bussen precis efter Järntorget.

Den misstänkte säger i polisförhören att han körde i 50 km/h strax innan övergångsstället och att han saktat ner eftersom polisen brukar ha hastighetskontroller där, men enligt Väg- och trafikforskningsinstitutet, VTI, som deltagit i polisutredningen, körde han minst 94 km/h eller sannolikt ännu fortare. Bromsspåren på sammanlagt 50 meter talar för mycket hög hastighet, enligt VTI.

Polisen har också undersökt bilen efter olyckan och det fanns inga tekniska fel på bilen som skulle ha betydelse. Däremot var däcken mycket slitna och det kan ha påverkat bromssträckan.

Den åtalade förnekar alla uppgifter att han skulle ha deltagit i någon form av ”streetrace” och det finns heller ingenting i utredningen som bevisar det.

Fredrik Blomberg
fredrik.blomberg@sr.se


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".