Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dubbelt så dyr Ostlänk

Publicerat fredag 31 maj 2002 kl 17.10
Den planerade järnvägssatsningen Ostlänken med höghastighetståg genom östra sörmland kan bli mer än dubbelt så dyr att bygga jämfört med de beräkningar som projektgruppen runt ostlänken hittills presenterat. Något som kraftigt drar ned den beräknade samhällsnyttan av järnvägen.
Projektledningen har tidigare inte tagit med skatten i kalkylen, vilket innebär att investeringsbeloppet nu måste dubbleras till drygt 15 miljarder kronor. Andra kostnadsökningar ser ut att följa. Fram till nyligen har projekt Ostlänken talat om investeringar på 8 miljarder kronor för bygget av den planerade höghastighetsbanan. Samhällsnyttan beräknades då till 1,86, en närmast otroligt hög samhällsnyttokoefficicent. Men med de siffror som Ostlänken nu talar om är samhällsnyttan nere i 0,6, en tredjedel av den ursprunliga samhällsnyttan alltså. Men Ostlänken måste dessutom räkna med att investeringskostnaden kan öka eller att resandet inte utecklas så positivt som projektet hoppas på om järnvägen byggs. Men beräkningarna är dessutom gjorda utifrån en ränta på fyra procent faställd av banverket för att kunna jämföra olika planerade järnvägsprojekt. Den verkliga räntan om järnvägen byggs ligger sannolikhet betydligt högre. I dag beräknas kommunala investeringar exempelvis ofta med med en dubbelt så hög räntesats. Något som alltså ytterligare kraftigt kan fördyra projektet.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.