Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Barn i kläm mellan föräldrar och skola

Publicerat måndag 8 maj 2006 kl 06.46

Många invandrarbarn hamnar i kläm mellan föräldrarnas förväntningar från sina hemländer och verkligheten i den svenska skolan. Omar Kareite är sjubarnspappa och han visste ingenting om hur den svenska skolan fungerade innan hans barn började där. Hans erfarenheter grundar sig på skolan i Etiopien där skolan är strängare och mer auktoritär.

I hans hemland Etiopien liksom i många andra länder sker undervisningen ungefär som i Sverige förr då läraren hade ren katederundervisning. Han menar att skolan i Sverige är med demokratisk. Nabila Alfakir har jobbat som lärare i den svenska skolan i trettio år med många invandrarbarn. Och hon har sett barnen bli splittrade mellan den demokratiska skolan och föräldrarnas bild av att skolan ska vara sträng och uppfostrande. Hon har skrivit en bok om sina erfarenheter där hon bland annat menar att skolan och föräldrarna måste bli bättre på att prata med varandra. Båda måste få förståelse för varandras förväntningar säger hon. Omar Kareite har tillsammans med en lärare och en annan förälder på Brandkärrskolan i Nyköping lyssnat till just Nabila Alfakirs ord och sökt och fått pengar från landstinget till ett projekt för att få en bättre dialog mellan lärare och föräldrar. Och det första dom gjorde var att ordna ett föräldramöte där meningen var att alla skulle samtala och inte bara läraren informera.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".