Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telia gav chockbesked om telefon

Publicerat tisdag 8 augusti 2006 kl 11.48

Telias policy att låta kunderna betala anslutningskostnaderna för nya abonnemang kan stå enskilda konsumenter dyrt. 197 000 kronor - det var vad det först skulle kosta för familjen Kyrklund när de skulle koppla in telefonen i sitt nybyggda hus i Flen, men kostnaden stannade sedan vid 7 000 kronor.

Tidigare har det varit gratis för kunderna att ansluta sig till Telia och dom utbyggnadskostnaderna som blivit har alla Telias kunder delat på. Men nu får den kund som vill ansluta sig betala den utbyggnadskostnaden själv. Owe Alm, Nätchef på Telia Sonera Sverige säger i en kommentar att det är viktigt att kunden får veta vad det kostar att dra in telefon och att det är orimligt att låta alla kunder vara med och betala för den enskilde kundens telefonanslutning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".